Obesity

הלכה ורפואה ב’יד שרה’ : ניתוח קיצור קיבה לצרכים קוסמטיים/מאת הרב יעקב וינר

בחור או בחורה הסובלים מעודף משקל אך בריאותם תקינה, והרופאים ממליצים להם על עריכת ניתוח לקיצור קיבה, כדי שיהיו יפים יותר ויצליחו בחברה ובשידוכים. האם הדבר מותר על פי ההלכה?

           

כבוד הרב, שלום וברכה!

אני בת 20 ומתגוררת בדרום אמריקה, ובשנה האחרונה התחלתי להיכנס לעולם השידוכים, אך מחמת עודף משקל שאני סובלת ממנו מילדותי, אני חשה בקושי במציאת בן זוגי.

הלכתי לרופא משפחה ושאלתי אותו מה הרפואה יכולה להציע בכדי לפתור את בעיית ההשמנה שלי, והוא המליץ לי לעשות ניתוח לקצור קיבה. ואף שבריאותי תקינה, במדינות דרום אמריקה השלטונות מאשרים לערוך ניתוח כזה גם לצורכי יופי וכדומה.

שאלתי היא: כיצד ההלכה היהודית מתייחסת לעריכת ניתוח כזה לצרכים שאינם בריאותיים, אלא לצורך מציאת שידוך הגון וכדומה?

תשובה: בשאלה זו ישנם שני נידונים: א. האם ועד כמה הניתוח מסכן את בריאותו וחייו של המטופל. ב. האם יש לאסור זאת מטעם איסור “חובל בעצמו”.

בעניין הנידון הראשון, נזכיר את לשון הרמב”ם [הלכות רוצח ושמירת הנפש פי”א הלכה ד-ה] שכתב: “כל מכשול שיש בו סכנת נפשות, מצווה עשה להסירו ולהישמר ממנו, ולהיזהר בדבר יפה יפה, שנאמר [דברים ד, ט] “הישמר לך ושמור נפשך מאוד”. מדברי הרמב”ם אנו למדים, שעריכת ניתוח המסכן את חיי החולה ללא צורך, אסור מן התורה.

ובעניין הנידון השני – איסור “חובל בעצמו”, כתב הרמב”ם [הלכות חובל ומזיק פ”ה הלכה א]: “אסור לאדם לחבול בין בעצמו בין בחברו. ולא החובל בלבד, אלא כל המכה אדם כשר מישראל, בין קטן בין גדול בין איש בין אישה, דרך נציון [כלומר, בדרך של ביזוי], הרי זה עובר בלא תעשה”. משמע מדבריו, שאיסור חבלה בעצמו אמור דווקא כאשר הפגיעה בגוף נעשית ללא תועלת, בדרך בזיון, אבל כאשר יש תועלת לגוף, הדבר מותר, שאין זה נחשב “חבלה בגוף” אלא “תיקון הגוף”. ולפי זה גם פעולות כירורגיות המצריכות הוצאת דם מהגוף, אם הן נעשות עבור טיפול קוסמטי, אין בהן איסור “חובל בעצמו”.

אמנם נראה לי שיש בזה חילוק להלכה, שדווקא כאשר הפעולה של הניתוח היא המייפה את הגוף ומתקנת אותו, כגון בניתוח ליישור האף וכדומה, הדבר מותר, מאחר שאין זו פגיעה בגוף אלא תיקון, אבל ניתוח שלא נוצר על ידו תיקון, אלא הוא גורם שהגוף יתוקן לאחר זמן על ידי כמה פעולות נוספות, כמו ניתוח לקיצור קיבה, שהוא גורם לירידת התיאבון, והירידה במשקל ויופי הגוף באים לאחר מכן כתוצאה מאי אכילה, פעולות מעין אלו אינן נכללת בהיתר המשתמע מדברי הרמב”ם.

לסיכום: מאחר שיש סיכון מסוים לגוף בעריכת ניתוח לקיצור קיבה, ומאחר שהוא לא נעשה עבור שיפור הבריאות אלא לצורך קוסמטי המושג לאחר זמן, אין לערוך ניתוח זה. וטוב יעשו בעלי עודף המשקל אם ישמרו בעצמם על גופם, על ידי משטר דיאטה מסודר. ואף שהדבר קשה מאוד, מכל מקום ידוע מאמר החכם – “אין דבר העומד בפני הרצון”!

הכותב – הרב יעקב וינר שליט”א, עומד בראש מוקד רפואה והלכה בארגון יד שרה, אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות.

ניתן לפנות במייל machonr@yadsarah.org.il בטלפון 02-6444590, ובכתובת שדרות הרצל 124 ירושלים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה