Emed.co.il - גירסה להדפסה
  אתר לאנשי רפואה e-Med

E-MED.CO.IL 24/03/2019  הדפס מאמר  הדפס מאמר
 
E-MED.CO.IL

15/01/2009 מניעת רככת בילדים ובמתבגרים (מתוך Pediatrics)

המאמר הבא הוא תמצית ההמלצות של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדם לשנת 2008. הנקודה העיקרית היא כי המינון המומלץ של ויטמין D הוכפל. במקום מינון יומי של 200 יחידות ליום, מומלץ עתה לתת 400 יחידות ליום לתינוקות, לילדים ולמתבגרים. להלן תמצית  הדיון המסביר את הרקע להמלצות אלה.

 

מחלת הרככת היא תוצאה של חסר ויטמין D. עובדה זו ידוע כבר כשמונים שנה ובכל זאת מחלת הרככת לא נעלמה מן העולם ואפילו לא מארצות המערב. קבוצה אחת  הנמצאת בסיכון לפתח רככת היא תינוקות יונקים. גם אוכלוסיות להן עור כהה, נמצאות בסיכון. רככת מופיעה לא רק בילדים אלא תוארו מקרים גם אצל מתבגרים.

 

ההיארעות  הכי גבוהה לרככת  הינה בין הגילאים שלושה חודשים ועד 18 חודשים. החסר בויטמין D קיים זמן רב לפני הופעת הסימנים הקליניים של רככת. הסימנים הקליניים של חסר בויטמין D לא תמיד מתבטאים  בעצמות בלבד. בינקות חסר בויטמין D יכול לגרום לפרכוסים על רקע ירידה ברמת הסידן בדם. המקור העיקרי של ויטמין D לבני אדם הוא יצירה בעור על ידי קרינת העור בקרניים אולטרה-סגוליות של השמש. החומר שאנחנו בודקים בבדיקת הדם הוא 25 הידרוקסי ויטמין D ומדידה זו משקפת היטב את רמת הויטמין בדם. לעומת זה, מדידת המטבולית 25 די- הידרוקסי ויטמין D בדם עלול להטעות, כי רמת מטבולית זה בדם עלול  להיות תקין, גם כאשר ויטמין D חסר. קיימת אפשרות שמניעת חסר ויטמין D בילדות יכולה למנוע אוסטיאופורוזיס במבוגר- סיבה נוספת להקפדה במניעת רככת אצל ילדים. מקורות לויטמין D בדיאטה שלנו הם בעיקר דגים שמנים, שמן דגים, כבד של דגים וחלבון ביצים – מתרנגולות שקיבלו תוספת וימין D במזון שלהם.

 

בשנים האחרונות הצטברה עדות כי לויטמין  D תפקידים חשובים נוספים מעבר ליצירת עצם והם כוללים שמירה על החיסון הטבעי בגוף,  כלומר  maintaining natural immunity, מניעת זיהומים, מניעת מחלות אוטו-אימוניות דוגמת טרשת נפוצה ודלקת פרקים מסוג   rheumatoid arthritis, וכן מניעת סרטן השד, השחלה, המעי הגס, הערמונית  וסוכרת מסוג 2 .

 

כמו כן יש מחקרים הרומזים על ירידה בהיערכות סוכרת נעורים באוכלוסייה שקבלה תוספת ויטמין D בינקות. המינון המומלץ השתנה בזמן האחרון. מסתבר שהמינון שהיה מקובל בעבר, דהיינו 200 יחידות ליום אינו מספיק כדי להעלות את רמת 25-הידרוקסי ויטמין D בדם לרמה מעל 50 ננומול/ליטר. ההמלצות החדשות הן כי רצוי לתת לתינוקות 400 יחידות של ויטמין D ליום.  כידוע, ויטמין D נוצר מכולסטרול בעור כתוצאה מקרינת קרני השמש. קשה להגדיר במדויק זמן חשיפה לאור היום המומלץ, כי מספר גורמים משפיעים על כמות של ויטמין D שנוצרת, דוגמת הפיגמנטציה של העור,  משקל הגוף, העונה, המיקום הגיאוגרפי, כמות העננים, כמות זיהום האוויר וכמות הבגדים. קיימת תמימות דעים  לגבי ההמלצה לא לחשוף ישירות לקרני שמש תינוקות שטרם  מלאו להם חצי שנה בגלל הסכנה של סרטן העור.

קיים קשר ישיר בין רמת ויטמין D אצל האם לבין הרמה אצל התינוק. כדי לשמור על רמה נאותה של ויטמין D אצל האם חיוני להוסיף ויטמין D מוקדם בהריון כדי להשיג רמת ויטמין D בדם של 80 ננומול/ליטר. אנחנו נדגיש שנית כי חייבים להתחיל בטיפול בתחילת ההיריון, כי מתן ויטמין D בטרימסטר האחרון אינו משפיע על עצמות התינוק.  לאחר הלידה, תינוקות יונקים זקוקים לתוספת 400 יחידות ויטמין D   ליום.

הדרישה לתוספת ויטמין D לא מסתיימת בינקות או בילדות. גם אצל מתבגרים נמצאו רמות דם נמוכות של ויטמין D ולכן ההמלצות הן להוסיף 400 יחידות ויטמין D גם למתבגרים אלא אם הם אוכלים דייסה מועשרת בויטמין D וכן ביצה ליום. כאשר קיים גורם סיכון לפתח חסר ויטמין D, לדוגמא לנוער כהה, או כאשר קיימת הפרעה בספיגת השומנים, או נוער הנוטל תרופות אנטי-אפילפטיות – בכל אלה תוספת ויטמין D במינון של 400 יחידות ליום היא חייונית. 

 

המאמר הופיע בירחון  Pediatrics   לחודש נובמבר 2008.      

 

Prevention of rickets and vitamin D deficiency in infants, children and adolescents.

Wagner CL, Greer MD et al

Pediatrics 2008;122:1142-52

           

סגור חלון