משפחה

הלכה ורפואה ב’יד שרה’ : כבוד האדם מול הצלת נפשות/מאת הרב יעקב וינר

רופא שחוזה מביתו בעת שאינו לבוש בבגדיו בתאונת דרכים קטלנית עם כמה פגועי גוף השוכבים על הכביש, עד כמה הוא מחויב לוותר על כבודו עבור הצלת נפשות שלא בשעות עבודתו?

רופא מומחה העובד באחד ממרכזי הרפואה החשובים בארץ פנה בשאלה על מעשה שאירע לו לאחרונה: בעת שהוא התקלח בביתו בשעות הערב לאחר סיום משמרתו בבית החולים, לפתע נשמעה חבטה אדירה מבעד לחלון ביתו, הוא הציץ מחלון חדר האמבטיה וגילה לחרדתו תאונת דרכים קשה בה מעורבים כמה נפגעי גוף השוכבית על הכביש וזועקים לעזרה. באותה שניה התעורר ספק בליבו – כיצד עליו לנהוג בעת הזו, האם הוא מחוייב לרוץ במהירות למקום התאונה כשמגבת הרחצה בלבד מקיפה את גופו, אף שעל ידי כך הוא יתבייש מאוד, או שעליו ללבוש את בגדיו ולאחר מכן למהר להצלת חיי הנפגעים בתאונה?

 

תשובה: מקור החיוב להצלת נפשות הוא בגמרא (סנהדרין דף עג), הלומדת זאת מהפסוקים “לא תעמוד על דם רעיך” (ויקרא יט, טז), ו”השבותו לו” (דברים כב, ב) הנאמר על מצוות השבת אבידה. ומכך שנאמרו שני פסוקים על כך לומדת הגמרא שיש חיוב אף להוציא ממון עבור הצלת נפשות. אבל לא מצינו שיש חיוב לתת יותר מחיוב ממון עבור כך.

במסכת סנהדרין מובא בגמרא מעשה באדם שחשק להינשא לנערה אחת, והיא לא נתנה הסכמתה לכך, חשקו של האיש היה כה גדול עד שהוא חלה בליבו מחמת כן, ואמרו הרופאים שתרופתו היחידה היא שישוחח עם נערה זו, והגמרא דנה כיצד יש לנהוג באופן זה. מסקנתה היא, שאם על ידי הדיבור שלו עם הנערה תגרם בושה למשפחתה, או שעל ידי כך יהיו בנות ישראל פרוצות יותר, אין לאפשר לו לשוחח עמה, אף שעל ידי כך הוא ימות. מוכח ממעשה זה, שכל דבר הנחשב יותר מממון אין חיוב לוותר עליו עבור הצלת נפש הזולת. ועוד עולה מדברי הגמרא, שבושה היא דבר הנחשב יותר מכסף, ועל האדם לא מוטל חוב לוותר על כבודו עבור הצלת חיי זולתו.  וכן הסיק בספר אבן הבוחן (עמוד לג) על דברי הגמרא הנ”ל המרבה חיוב הוצאת ממון עבור הצלת נפשות, שבזיון הגוף אינו נידחה עבור הצלת נפשות.

לפי זה בנידון שאלתנו, מאחר שיציאת הרופא לרחוב עם מגבת לגופו בלבד תגרום לו לבושה גדולה, הוא אינו מחויב לצאת כך אלא קודם יתלבש בבגדיו כפי שהוא רגיל בכל עת שיוצא מביתו ואחר כך ימהר ויצא להציל.

זכורני שלפני כמה שנים הצגתי שאלה דומה למורי ורבי מרן הגרי”ש אלישיב זצ”ל, והוא הוסיף סברא נוספת לכך שעל הרופא להתלבש לפני שיצא מביתו – שאם בעת ההצלה הוא לא יהיה לבוש כראוי, לא יהיה ביכולתו להתרכז כראוי בטיפולו בפצועים, מה שאין כן אם יהיה לבוש, יוכל להציל באיכות טובה יותר.

הכותב – הרב יעקב וינר שליט”א, עומד בראש מוקד רפואה והלכה בארגון יד שרה, אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות.

ניתן לפנות במייל machonr@yadsarah.org.il ובטלפון 02-6444590, וכן בכתובת שדרות הרצל 124 ירושלים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה