משפחה

שירות הפניות מבוסס-אינטרנט מפחית זמני המתנה לרופאים מומחים (Health Aff)

שירות הפניות אלקטרוני המאפשר לסוקרים מומחים למיין בקשות להפניות מומחים וליצור קשר עם הרופא המטפל הראשוני הפחית את זמני ההמתנה לפגישות אצל רופאים מומחים במערכת הבריאות הציבורית בלוס-אנג’לס, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Health Affairs.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הבקשות האלקטרוניות של רופאים ראשוניים להתייעצויות אצל 12 מומחים זמינים (קרדיולוג, אנדוקרינולוג, רופא אא”ג, גסטרואנטרולוג, גניקולוג, המטולוג/אונקולוג, נפרולוג, נוירולוג, רופא עיניים, פודיאטור, ראומטולוג ואורולוג).

הציפיה הייתה כי הסוקרים ישיבו לבקשות להפניות באופן מיידי.  חציון הזמן לתגובה אלקטרונית מצד המומחים עמד על יממה, כאשר 25% מההתייעצויות האלקטרוניות נפתרו ללא ביקור אצל מומחה. בין 2014 ו-2015, חציון הזמן עד לפגישה בעקבות כל ייעוץ אלקטרוני שהוביל לביקור אצל רופא מומחה ירד ב-17.4% (מ-63 ל-52 ימים). שיעור הפגישות המתוכננות בתוך 30 ימים עלה מ-24% ל-30.2%.

החוקרים מצאו כי לא חל שינוי משמעותי במספר הבקשות החודשיות לייעוצים אלקטרוניים שהובילו לביקור אצל רופאים מומחים. עם זאת, תועדה ירידה משמעותית בשיעור הבקשות להתייעצות אלקטרונית שנפתרו ללא ביקור (מ-570 בחודש ברבעון הראשון של שנת 2014 ל-447 ברבעון הרביעי של 2015.

תועלת נוספת של שירות הייעוץ האלקטרוני הינה עידוד הדרכה של הרופאים הראשוניים, ממצא העשוי להסביר את הירידה שתועדה במקרים להתייעצות אלקטרונית ללא ביקור אצל רופא מומחה. לחילופין, ייתכן כי הסוקר המומחה היה פחות קפדן לאורך הזמן ואישר יותר ביקורים אצל מומחים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מערכת ייעוצים אלקטרונית הינה התערבות מבטיחה, העשויה להביא לשיפןור הגישה לטיפול רפואי.

Health Aff. 2017;36:492-499

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

ייעוצים אלקטרוניים מהווים פתרון אפשרי גם להקלה על העומס במערכת הבריאות בישראל, במציאות בה מטופלים רבים נדרשים להמתין לעיתים מספר חודשים עד לפגישה עם רופא מומחה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה