משפחה

עליה בהיקף המטופלים הפונים לרופא המטפל בבקשה לבדיקות סקר והתערבויות ספציפיות (Fam Pract)

במהלך שלושים השנים האחרונות חלה עליה בהיקף החולים בהולנד שפנו לרופא המטפל בבקשה להתערבות ספציפית, זאת לצד עליה בהיענות הרופאים לבקשות אלו, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Family Practice. החוקרים מדווחים עוד כי הבקשות מצד המטופלים גם השפיעו על הסיכוי לאבחנה סופית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התדירות בה חולים מתייעצים עם רופאי משפחה בבקשה להתערבות ולנתח את ההשפעה של בקשות אלו על תהליך האבחנה.

החוקרים כללו את כל החולים עם בקשה לבדיקות אבחנה, מרשם לטיפול תרופתי או הפניה בין 1985-2014. הם בחנו את מספר הבקשות, הבקשות שאושרו וההתערבות שבוצעו בעקבות בקשת מטופלים. הם השוו את האבחנה הסופית (תסמינים או אבחנת מחלה) בין מטופלים שהציגו בקשות לרופאים ובין אלו שלא הציגו בקשות לבדיקות.

מדובר במחקר עוקבה רטרוספקטיבי, אשר התבסס על נתונים ממאגר Family Medicine Network, מאגר רישום בהולנד.

מהתוצאות עולה כי לאורך הזמן, מטופלים פנו בתדירות גבוהה יותר לרופא המטפל בבקשה להתערבות. לדוגמא, בקשות מטופלים לבדיקות דם עלו מ-11.4 ל-1,000 שנות-מטופל בתקופה המוקדמת ביותר (1985-1994) ל-23 בקשות ל-1,000 שנות-מטופל בתקופה האחרונה (2005-2014). בדומה, הבקשות לבדיקות שתן עלו מ-1.8 ל-48.4 ל-1,000 שנות-מטופל והבקשות לבדיקות הדמיה עלו מ-1.8 ל-4.3 בקשות ל-1,000 שנות-מטופל. הבקשות לטיפול תרופתי עלו מ-48.1 ל-58.9 בקשות ל-1,000 שנות-מטופל והבקשות להפניה לרופא מומחה עלו מ-10.1 ל-16.2 בקשות ל-1,000 שנות-מטופל.

ההיענות של הרופאים המטפלים לבקשות אלו. במהלך 30 השנים, ההיענות לבקשות עלתה מ-90.3% ל-94.1% במקרים של בקשות לבדיקות דם, מ-88.2% ל-100% היענות לבדיקות שתן, מ-70.4% ל-84.4% היענות לבדיקות הדמיה, מ-91% ל-93.4% היענות לטיפול תרופתי, מ-79.2% ל-89.4% היענות להפניה לרופא מטפל אחר ומ-68.8% ל-88.5% היענות להפניה לטיפול רופא מומחה.

החוקרים זיהו הבדלים באבחנה הסופית בין חולים שהתייצגו אם תסמין או תלונה בשילוב עם בקשה להתערבות ובין אלו שהתייצגו אם תסמין או תלונה דומים וללא בקשה. נראה כי בקרב מטופלים שביקשו הפניה לבדיקות דם, בדיקות הדמיה, מרשם לטיפול תרופתי או הפניה לרופא אחר, תועד סיכוי גבוה יותר לאבחנה סופית של המקור לתסמין/תלונה, בהשוואה לאלו שהתייצגו עם תלונות דומות ולא הציגו בקשות אלו.

ממצאי המחקר מעידים על השינויים שחלו בהתנהגות של הרופאים והמטופלים, ולהשפעה של המטופלים על ההליך הרפואי.

Fam Pract. Published online April 26, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה