משפחה

רופאים רבים אינם מבקשים מהמטופלים להסביר מדוע פנו להערכה רפואית (J Gen Intern Med)

במהלך ייעוצים רפואיים, רופאים לעיתים נדירות מבקשים מהמטופלים להסביר את הסיבות שהובילו אותם לפנות להערכה רפואית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת Journal of General Internal Medicine.

החוקרים מדווחים כי רק ב-36% מהמקרים ביררו את מטרת המפגש של החולים ובאותם ביקורים בהם ביררו את מטרת הפניה של החולים, בשבעה מבין עשרה מקרים תועדה הפרעה לדברי המטופל, עם חציון זמן עד להפרעה לדברי המטופל של 11 שניות.

לדברי החוקרים, קבלת החלטות ממוקדת-מטופל הינה מרכיב מרכזי באיכות הטיפול הרפואי. בפרט, זיהוי והבנת מטרות המטופלים בביקור מעודדת ומובילה לשיפור התקשורת בין הרופא והמטופל. עם זאת, מחקרים הדגישו כי רופאים לעיתים קרובות אינם בכישורי תקשורת להבנת מטרות המטופל בביקור.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את תדירות המפגשים הרפואיים בהם הרופאים שאלו מטופלים אודות הסיבות לביקור שלהם, ואת שיעור ומועד הפרעה לדברי המטופל מצד הרופא. הם גם ביקשו לקבוע כיצד כלים המסייעים בקבלת החלטות והתנאים הקליניים השפיעו על תוצאים אלו.

החוקרים ערכו ניתוח משני של מדגם אקראי של מפגשי רופא-מטופל ממחקרים שבחנו את ההשפעות של כלים המסייעים בקבלת החלטות.

במחקרם, הם בחנו משלב של ייעוצים מתועדים בקול או בוידאו בין 112 מטופלים והרופאים שלהם; 61 מהמפגשים היו במרפאות ראשוניות ו-51 במרפאות מומחים.

מהנתונים עולה כי רופאים הזמינו מטופלים להציג את מטרת הביקור שלהם רק ב-40 מבין 112 מפגשים (36%). עוד עלה כי ב-27 מבין 40 הביקורים הללו (67%), הרופאים הפריעו לדברי המטופל לאחר חציון של 11 שניות.

מבין 112 המפגשים הרפואיים, שיעור גדול יותר מהרופאים הראשוניים (30/61) מאשר רופאים מומחים (10/51) הזמינו את המטופלים לשתף אותם במטרת הביקור שלהם (49% לעומת 20%).

במקרים בהם הרופאים אכן ביקשו לשמוע את מטרת הביקור מפי החולה, הרופאים הראשוניים הפריעו לדברי המטופלים ב-19 מפגשים (63%) והרופאים המומחים הפריעו לדבריהם ב-8 מפגשים (80%). מבין כלל המפגשים, במקרים בהם הרופא לא הפריע לדברי המטופל, המטופל הצליח לשתף במטרת הביקור בתוך חציון של שש שניות.

החוקרים מצאו עוד כי השימוש בכלים המסייעים בקבלת החלטות לא השפיע על אחוז המפגשים בהם הרופאים ביקשו לשמוע את מטרת הביקור מפי המטופלים.

ממצאי המחקר הנ”ל מעידים כי אנחנו עדיין מצויים רחוק מטיפול ממוקד-מטופל, כאשר המכשולים בדמות תקשורת ושותפות מגבילים את הבנת צרכיי המטופל.

J Gen Intern Med. Published online July 2, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה