שיווק ומנהל רפואי

תופעת ה-Fake Medical News /מאמרו של פרופ’ מנחם חנני ב”הארץ”

מסתבר שתופעת החדשות המזויפות שהפכה היות מאוד פופולארית בתקשורת וברשתות החברתיות בעיקר מאז כניסתו של דונאלד טראמפ לבית הלבן, נפוצה ומתרחבת גם בעיתונות הרפואית, רחמנא לצלן..

פרופ’ מנחם חנני, נוירוביולוג בבי”ח הדסה ובבי”ס לרפואה של האוניברסיטה העברית, ופרופ’ אורח בבי”ס לרפואה אלברט איינשטיין בניו יורק, מתאר כיצד פורסם מחקר דמיוני על מחלה שכלל לא קיימת (למען האמת המציא אותה ג’רי סיינפלד באחד מפרקי הסדרה..) בכתב העת בעל השם המרשים Urology & Nephrology Open Access Journal.

חנני מסביר שקיימים שני מודלים עסקיים של כתבי העת הרפואיים: מנויים בתשלום (שעל אלה נמנים מרבית כתבי העת המובילים כמו NEJM , LANCET , JAMA וכד’) , או כתבי עת הפתוחים לכל שבהם, מחברי המאמרים משלמים לכתב העת עבור הפרסום.

במודל השני, נראה שיש כתבי עת שבהם תהליך הבדיקה הביקורתית של המאמרים הנשלחים אליהם לפרסום בתשלום הוא שטחי ביותר או לא קיים בכלל. כך קרה שמחלה דמיונית שהומצאה ע”י ג’רי סיינפלד “כיכבה” באותו כתב עת.. כדי להתגבר על בעיה זו ההצעה היא לפרסם כתבי עת “ירוקים” , היינו אמינים שניתן לתת אמון בפירסומים המדעיים המתפרסמים בהם.

למאמר ב”הארץ”

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה