טיפול ב-Paxlovid הפחית פניות להערכה רפואית בשל מחלה חמורה על-רקע זיהום בקורונה (MMWR)

קורונה

 מנתונים חדשים שפורסמו ב-Morbidity and Mortality Weekly Report מדווחים חוקרים כי הטיפול ב-Paxlovid מלווה בהפחתת ביקורים על-רקע COVID-19 לחדרי מיון או בתי חולים, אם כי חולים בארצות הברית המתגוררים באזורים ברמה סוציאלית נמוכה יותר בעלי סיכוי נמוך יותר לקבלת הטיפול.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Paxlovid הינו תכשיר המשלב שתי תרופות בעלות פעילות אנטי-ויראלית – Nirmatrelvir ו-Ritonavir – כאשר המשלב אושר לשימוש חירום ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי בחודש דצמבר 2021 לחולים עם COVID-19 בדרגה קלה-עד-בינונית, המצויים בסיכון להתקדמות למחלה חמורה.

 במחקר הנוכחי אספו החוקרים נתונים מהרשומות הרפואיות ממערכת Kaiser Permanente Southern California אודות 5,287 חולים בגילאי 12 שנים ומעלה, אשר קיבלו Paxlovid בין 31 בדצמבר, 2021, ועד 26 במאי, 2022. מבין אלו, 72.5% קיבלו לפחות שלוש מנות חיסון כנגד קורונה ו-7.8% היו לא-מחוסנים.

 מהנתונים עולה כי רק 39 חולים (0.74%) פנו לחדרי מיון ורק 6 חולים (0.11%) אושפזו בשל תסמינים הקשורים לזיהום הנגיפי. מבין 45 חולים אלו, 21 (47%) היו בגילאי 65 שנים ומעלה וב-35 (78%) היה ידוע על לפחות מחלת רקע אחת. כל החולים המאושפזים היו קשישים ו/או עם מחלת רקע.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי כאשר הטיפול ניתן בשלב מוקדם, Paxlovid עשוי למנוע אשפוזים על-רקע COVID-19 בחולים עם מחלה בדרגה קלה-עד-בינונית, המצויים בסיכון להתקדמות למחלה חמורה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין הטיפול והפחתת הסיכון לתחלואה חמורה.

 ממחקר נפרד עלה כי למרות מאמצים רבים, השימוש בטיפולים התרופתיים המאושרים כנגד COVID-19, כולל Paxlovid או Molnupiravir, נמוך מאוד באזורים רבים באחרי ארצות הברית. בתקופה שבין 6 במאי ועד 21 במאי, מספר התרופות האנטי-ויראליות שנופקו ל-100,000 אנשים עלה מ-3.3 ל-77.4 באזורים ברמה סוציאלית גבוהה יותר, מ-4.5 ל-70.0 באזורים ברמה בינונית ומ-7.8 ל-35.7 באזורים ברמה סוציאלית נמוכה.

 MMWR, 2022

 

לידיעה ב-CIDRAP

 

הערת מערכת:

מעניין לציין כי התוצאות בארץ היו דומות: יעילות   גבוהה אך שימוש נמוך יחסית ונראה שהאתגר הוא להרחיב השימוש בתכשיר בכדי לגרום לכך שהגל הנוכחי לא יבוא לידי ביטוי בהמשך גם בעלייה חדה במספר החולים הקשים והמתים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה