הבדלים מגדריים בתוצאות ארוכות הטווח לאחר אוטם לבבי בגיל צעיר (Front Cardiovasc Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Cardiovascular Medicine עולה כי ישנם הבדלים תלויי-מגדר בגורמי הסיכון ובתוצאות אוטם לבבי בגיל צעיר: נשים מאובחנות עם מחלה טרשתית פחות משמעותית ולמרות שהיקף טיפולי מניעה שניונית נמוך יותר באוכלוסייה, התוצאות ארוכות הטווח טובות יותר בהשוואה לגברים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלה עליה במודעות להבדלים תלויי-מגדר בפרופיל הסיכון למחלות לב וכלי דם, אך לא ידוע רבות אודות ההבדלים בנשים לפני-מנופאוזה עם הופעה מוקדמת של אוטם לבבי, בהן תתכן השפעה מגנה משנית לחשיפה לאסטרוגן.

מדגם המחקר כלל 125 מרכזי לב ברחבי איטליה אשר כללו 2,000 חולים בין 1998 ועד 2002, אשר אושפזו בשל אוטם לבבי מסוג I לפני גיל 45 שנים (1,778 גברים, 88.9%). החולים היו במעקב לאורך חציון של 19.9 שנים.

התוצא העיקרי המשולב כלל תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי חוזר לא-פטאלי, או אירוע מוחי לא-פטאלי ותוצא הסיום המשני כלל אשפוז בשל רה-וסקולריזציה באמצעות התערבות כלילית מילעורית או ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

אוטם לבבי עם עליות מקטע ST היה הביטוי הנפוץ ביותר בגברים ובנשים (85.1% לעומת 87.4%), אך בגברים תועד עומס גדול יותר של תהליכים טרשתיים בעורקים הכליליים (חציון מדד Duke Coronary Artery Disease Index של 48 לעומת 23 נקודות; חציון מדד Syntax של 9 לעומת 7 נקודות; p<0.001).

התוצא העיקרי המשולב תועד בשכיחות נמוכה יותר בקרב נשים (25.7% לעומת 37.0%; יחס סיכון מתוקן של 0.69, p=0.01) למרות שבנשים היקף הטיפולים התרופתיים למניעה שניונית במהלך המעקב היה קטן יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על הבדלים מגדריים בתוצאות אוטם לבבי בגיל צעיר, כאשר בגברים מחלה טרשתית נרחבת יותר באבחנה ולמרות שמטופלים בשכיחות גבוהה יותר למניעה שניונית, התוצאות בטווח הארוך טובות יותר בקרב נשים.

 

Front Cardiovasc Med. 2022 Jul 4

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה