שיפור באיכות החיים הבריאותית של חולים בשנה שלאחר התחלת דיאליזה (Clinical Journal of the American Society of Nephrology)

בשנה שקדמה להתחלת טיפולי דיאליזה, קשישים עם מחלת כליות כרונית מתקדמת סבלו מאיכות חיים בריאותית ירודה מאוד משנית למצבם הגופני והנפשי, בהשוואה למצבם בשנה שלאחר התחלת דיאליזה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Clinical Journal of the American Society of Nephrology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים מעטים בחנו את השינוי באיכות החיים של החולים לפני ואחרי טיפולי דיאליזה.

במסגרת המחקר הפרוספקטיבי, רב-מרכזי, החוקרים בחנו את השינויים באיכות החיים הבריאותית במהלך השנים שלפני ואחרי טיפולי דיאליזה בקרב 457 חולים בגילאי 65 שנים ומעלה עם קצב פינוי גלומרולארי משוער של עד 20 מ”ל/דקה. המחקר נערך בגרמניה, איטליה, פולין, שבדיה, הולנד ובריטניה.

החוקרים בחנו את איכות החיים הבריאותית של החולים כל 3-6 חודשים בין אפריל 2012 ועד דצמבר 2021 באמצעות מדד Short Form Health Survey, הכולל סיכומי מרכיבים גופניים ונפשיים, כאשר המדדים נעים בין 0 ועד 100. כל החולים השלימו לפחות סקר אחד.

מהנתונים עולה כי חציון סיכום המרכיב הנפשי לפי השאלונים עמד על 53 נקודות וחציון סיכום המרכיב הגופני עמד על 39 נקודות. בשנה שקדמה לדיאליזה, השנוי הממוצע במדד הנפשי של איכות החיים הבריאותית עמד על 13- והשינוי הממוצע במדד הגופני עמד על 11- נקודות. עם זאת, השינוי במדד הנפשי היה 2+ בשנה שלאחר התחלת דיאליזה, עם שינוי של 2- במדד הגופני.

החוקרים מקווים כי ממצאים אלו יסייעו לחולים מבוגרים עם כשל כלייתי המחליטים על התחלת טיפולי דיאליזה להבין טוב יותר מה צפוי בכל הנוגע לאיכות החיים שלהם.

Clinical Journal of the American Society of Nephrology, July 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה