מה בין טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות ובין הסיכון לשברי ירך בחולי דמנציה? (Int J Environ Res Public Health)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Environmental Research and Public Health מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי יש לנקוט משנה זהירות בעת התחלת טיפול אנטי-פסיכוטי בחולים עם דמנציה, גם במינוני טיפול נמוכים, לאור סיכון מוגבר לשברי ירך במקרים אלו. יתרה מזאת, יש מקום לבחון לעיתים קרובות את אפשרות הפחתת מינון או הפסקת הטיפול, מאחר והסיכון לשברי ירך אינו פוחת עם הזמן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולי דמנציה מהווים קבוצה בסיכון גבוה לשברי ירך. למרות שהסיכון המוגבר לשברי ירך על-רקע טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות תועד באוכלוסיות מבוגרות יותר, אין מידע אודות הסיכון בחולים עם דמנציה המתגוררים באסיה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין שברי ירך ובין מאפייני השימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות בחולים עם דמנציה.

מדגם המחקר כלל חולים שאובחנו עם דמנציה במהלך 2003-2012. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לשברי ירך.

מהנתונים עולה כי טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות לווה בסיכון מוגבר לשברי ירך בחולים עם דמנציה; שימוש בהווה או שימוש במשלב תרופות מדור ראשון ושני לווה בסיכון גבוה עוד יותר. באשר למשך הטיפול האנטי-פסיכוטי, החוקרים זיהו עקומה בצורת U עם הסיכון לשברי ירך, כאשר הסיכון הגיע לשיא במהלך 15 הימים הראשונים לטיפול ולאחר למעלה מ-215 ימי טיפול (יחס סיכויים מתוקן של 1.46, רווח בר-סמך 95% של 1.37-1.57 ויחס סיכויים מתוקן של 1.47, רווח בר-סמך 95% של 1.37-1.58, בהתאמה).

באשר למינוני הטיפול האנטי-פסיכוטי, הסיכון לשברי ירך היה מוגבר משמעותית עם כל ארבע דרגות מינונים מצטברים ומינונים יומיים ממוצעים והגיע לשיא בקבוצת החולים עם המינון היומי הממוצע הגבוה ביותר.

ממצאי המחקר מעידים על חשיבות נקיטת משנה זהירות במתן טיפול אנטי-פסיכוטי לחולים עם דמנציה, לאור סיכון מוגבר לשברי ירך עם הטיפול התרופתי באוכלוסייה זו.

 

Int J Environ Res Public Health. 2021 Jul 31

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה