יתר לחץ דם מעלה את הסיכון לאשפוז עקב COVID-19 (מתוך Hypertension)

יתר לחץ דם מלווה בסיכון מוגבר לאשפוז עקב COVID-19 במהלך גל האומיקרון, גם בחולים לאחר השלמת מנות החיסון ומנת בוסטר, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל 912 משתתפים אשר קיבלו לפחות שלוש מנות חיסון רנ”א שליח ונדבקו בנגיף הקורונה במהלך גל האומיקרון, במטרה לקבוע אילו מאפיינים קשורים בזיהום הדורש אשפוז.

החוקרים לקחו בחשבון מאפיינים שנקשרו בעבר עם התפתחות מחלה חמורה, דוגמת סוכרת, מחלת כליות כרונית, אוטם לבבי קודם, אי-ספיקת לב ומחלת ריאות חסימתית כרונית או אסתמה. במסגרת המחקר נאספו נתונים דמוגרפיים וקליניים, כמו גם מידע אודות תוצאות הזיהום מהרשומות הרפואיות הממוחשבות.

מבין 912 מבוגרים שנכללו במחקר, 15.9% אושפזו בבית חולים. מניתוח רב-משתני עלה כי גיל מתקדם, מרווח זמן ארוך יותר בין מנת החיסון האחרונה ועד הזיהום, יתר לחץ דם, מחלת כליות כרונית ואוטם לבבי או אי-ספיקת לב, נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם הסיכון לאשפוז.

מהנתונים עולה כי יתר לחץ דם הינו הגורם המנבא המשמעותי ביותר של אשפוז עקב COVID-19 (יחס סיכויים של 2.29, רווח בר-סמך 95% של 1.24-4.32). גורמים מנבאים אחרים כללו אוטם לבבי או אי-ספיקת לב, מחלת כליות כרונית וגיל.

יתרה מזאת, מניתוח שלא כלל חולים עם היסטוריה של מצבים על-רקע יתר לחץ דם, כולל מחלת כליות כרונית, אוטם לבבי או אי-ספיקת לב, עלה כי היקף הסיכון לאשפוז עקב COVID-19 על-רקע יתר לחץ דם נותר גבוה (יחס סיכויים של 2.64, רווח בר-סמך 95% של 1.32-5.37). ממצאים אלו היו דומים כאשר החוקרים השלימו ניתוח שלא כלל שימוש במעכבי ACE או ARB.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי נוכחות יתר לחץ דם לבדו, ללא מחלה כרונית מג’ורית, עשוי להביא לעליה בסיכון לאשפוז עקב COVID-19. הם הופתעו מהממצאים ומדווחים כי נוכחות יתר לחץ דם זוהתה כגורם סיכון להתפתחות תחלואה חמורה יותר על-רקע זן אומיקרון גם לאחר קבלת שלוש מנות חיסון רנ”א שליח.

Hypertension, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה