ADHD

התועלת של טיפול ב-Risperidone בילדים עם הפרעות התנהגות (Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת Child & Adolescent Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב- Risperidone הביא לשיפור מתון אך משתנה בהתנהגות האגרסיבית והפרעות התנהגות חמורות אחרות בילדים, כאשר ניתן כתוספת להדרכת הורים וטיפול מותאם בסטימולנטים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שטיפול תרופתי משולב הוא נפוץ בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר, אין נתונים רבים להערכת התועלת של הטיפול. כעת הם ביקשו לבחון את התועלת של הוספת Risperidone לטיפול בתרופות פסיכיאטריות מעוררות והדרכת הורים בטיפול התנהגותי בילדים עם התנהגות אגרסיבית חמורה.

168 ילדים בגילאי 6-12 שנים עם הפרעת התנהגות אגרסיבית חמורה חולקו באקראי למחקר בן תשעה שבועות, שכלל הדרכת הורים, טיפול בתרופות סטימולנטיות ופלסבו (טיפול בסיסי, 84 חולים) או הדרכת הורים, טיפול בתרופות סטימולנטיות ו- Risperidone (טיפול מוגבר, 84 חולים). כל המשתתפים אובחנו עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות והפרעת התנגדות (Oppositional-Defiant Disorder, 124 חולים) או הפרעת התנהגות (Conduct Disorder, 44 חולים). הילדים טופלו בתרופות סטימולנטיות למשך שלושה שבועות, עם התאמת המינון להשפעה אופטימאלית, כאשר ההורים קיבלו הדרכה מותאמת. במידה והיה מקום לשיפור בתום שלושת השבועות, הוסף טיפול ב- Risperidone או פלסבו. ההערכות כללו את דירוג ההורים לפי מדדי Nisonger Child Behavior Rating Form (Disruptive-Total Subscale היה התוצא העיקרי) ומדד Antisocial Behavior Scale.

בהשוואה לטיפול הבסיסי, טיפול מוגבר עם Risperidone הביא לשיפור מובהק סטטיסטית במדד Nisonger Child Behavior Rating form Disruptive-Total Subscale (p=0.0016), במדד Nisonger Child Behavior Rating Form Social Competence Subscale (p=0.0049) ובמדד Antisocial Behavior Scale Reactive Aggression Subscale (p=0.01).  עוד תועד שיפור משמעותי במדדי Clinical Global Impressions בשתי הקבוצות, אך ללא הבדלים בין הטיפולים.

עליה ברמות פרולקטין ותופעות לוואי במערכת העיכול היו נפוצים יותר בקבוצת הטיפול המוגבר; ההבדלים בשאר תופעות הלוואי היו מתונים, העליה במשקל בקבוצת הטיפול המוגבר הייתה מינורית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על התועלת של Risperidone, בשילוב עם הדרכת הורים וטיפול בסטימולנטים בילדים עם הפרעות התנהגות.

Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Vol  53, Issue 1, pages 47-60

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה