AMD

חדשות

צריכת שמן דגים עשויה להפחית סיכון לניוון מקולארי הקשור בגיל (מתוך American Journal of Clinical Nutrition)

14/08/2008

מחקר חתך, שפורסם במהדורת אוגוסט של ה-American Journal of Clinical Nutrition, מראה כי אכילת שמן דגים לפחות פעם בשבוע קשורה בסיכון מופחת לניוון מקולארי ניאווסקולרי הקשור בגיל (NV-AMD- neovascular age-related macular degeneration).

 

צריכת דגים, המקור העיקרי של docosahexaenoic acid (DHA) ו-eicosapentaenoic acid (EPA) עשויה להפחית את הסיכון ל-AMD. במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו את הקשר של שמן דגים ו-DHA ו-EPA בתזונה עם NV-AMD.

 

במסגרת ה-European Eye Study, משתתפים בני 65 ומעלה עברו צילומים של קרקעית העין, כאשר התמונות סווגו על-ידי ה-International Classification System for Age Related Maculopathy. נתונים משאלון תזונה, שהושגו באמצעות ריאיון, הומרו לצריכת נוטריאנטים באמצעות שימוש בטבלאות להרכב המזון.

 

נתוני צריכה בתזונה וצילומי פונדוס היו זמינים עבור 105 חולים עם NV-AMD ו- 2170 ביקורות ללא עדות כלשהי ל-AMD מוקדם או מתקדם. נמצא, כי לעומת אכילת שמן דגים פחות מפעם בשבוע, אכילת שמן דגים לפחות פעם בשבוע הייתה קשורה בסיכון נמוך בחצי ל-NV-AMD.

 

החוקרים מדווחים, כי עם העלייה ברבעוני הצריכה של DHA או EPA, נצפתה מגמה מובהקת לסיכויים נמוכים יותר לעומת הרבעון הנמוך ביותר. ברבעונים הגבוהים ביותר, היחסים הצולבים היו 0.32 עבור DHA ו-0.29 עבור EPA.

 

מגבלות המחקר כוללות את היותו מחקר חתך, והיעדר נתונים אודות פקטורים של אורח חיים כגון פעילות גופנית; פקטורים של מחלה קרדיווסקולרית; למעט דיווח עצמי אודות התקף לב או שבץ; או שימוש בסטטינים.

 

החוקרים מציינים, כי על-פי ההערכה, ההמלצות הנוכחיות של 500 מ"ג EPA+DHA ליום יכולות להיענות על-ידי צריכת שתי מנות (85 גרם) סלמון בשבוע או 26 מנות של בקלה. תוספי אומגה 3 ומזונות מועשרים באומגה 3 הופכים לכן לאופציות תזונה חשובות יותר. בימים אלו מחקר רנדומלי גדול- AREDS2 (Age-Related Eye Disease Study 2) בודק האם ניתן לענות על ההמלצות באמצעות תוספי DHA ו-EPA.

 

יש לכם מה להוסיף? רוצים לדבר על זה בפורום לאנשי המקצוע? היכנסו לפורום תזונה

 

 

Am J Clin Nutr. 2008;88:398-406

 

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2021 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני