Autism

יתרונות טכנולוגיית מציאות מדומה ומציאות רבודה בטיפול בחולים פסיכיאטריים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-APA)

טכנולוגיות מציאות מדומה ומציאות רבודה מסייעות לילדים עם אוטיזם ללמוד להבין רגשות של כעס או עצב, יוצאי צבא הסובלים מטראומה מפתחים כישורים בכדי להתמודד עם הפלאשבקים מהם סובלים ואלו הסובלים מכאב עמיד לטיפול זוכים להפוגה בתסמינים. מהנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Psychiatric Association עולה כי באמצעות תוכנות חדשות וגרפיקה מתקדמת, הטכנולוגיה התקדמה משמעותית בשנים האחרונות.

מציאות מדומה הינה סביבה המיוצרת כולה ע”י המחשב ומכניסה את המטופל לעולם מדומה. במקרים של מציאות רבודה, המכשיר או התוכנה מוסיפים מרכיבים מדומים לעולם האמיתי.

טכנולוגיות אלו זמינות מזה עשרות שנים, אך עם הירידה הדרמטית שחלה לאחרונה בעלויות ושיפור איכות ההדמיה והמרכיבים הטכנולוגיים, יש כעת עניין מסחרי שהולך וגדל בנושא.

ילדים עם אוטיזם מתקשים לעיתים קרובות להבין את הרגשות של אחרים ולקרוא את הבעות הפנים שלהם. הטכנולוגיות הללו מספקות להם משוב, עוקבות אחר התגובות שלהם ואוספות נתונים. המומחים מדמים את הדבר ללימוד רכיבה על אופניים, כאשר חלק מהילדים מתקשים בכך ועשויים ליהנות מגלגלי עזר.

חוקרים אחרים התבססו על מציאות מדומה לטיפול במגוון הפרעות פסיכיאטריות במבוגרים, כאשר התחום הנפוץ שנחקר היה הפרעות חרדה. במידה ואדם סובל מפחד גבהים, אזי ניתן לייצר מציאות מדומה או רבודה בה האדם עשוי לחוש חרדה או אי-נוחות, ובתוך הסביבה הזו, ניתן לייצר באופן דיגיטאלי התערבויות שיסייעו לחוש נוח יותר או לסייע בהתמודדות עם התקף חרדה.

הטכנולוגיה משמשת גם ללימוד כישורים של חולים הסובלים מטראומה, דוגמת מיינדפולנס וטכניקות נשימה עמוקה, להתמודדות עם פלאשבקים. באחת ההרצאות שנערכו במהלך הכנס תיארו חוקרים כיצד ניתן להעביר יוצאי צבא שסבלו מהפרעת דחק בתר-חבלתית לאפגניסטן לחוות פיגוע של מחבל מתאבד. החולה יכול לנוע ולהתנייד בסביבה. לרופאים יש לוח בקרה בו יכולים להתאים את שעת היום, התאורה, קולות רקע ולסייע בקביעת קצב החשיפה. אחת המטרות של טיפול בחשיפה מדומה הוא לשיפור קשב, זיכרון ותפקוד ניהולי במסגרת צבאית.

עוד תואר משחק מחשב מיוחד בו ילדה צעירה עם שיתוק מוחין, היכולה להרים ולהרים יד אחת בלבד, יכלה לשחק וליהנות לראשונה בחייה. עוד תוארה ההשפעה הרבה של מציאות מדומה בסביבת בתי חולים, כאשר תוארו שני חולים עם כאב עז, שהועברו לעולם מציאות מדומה בו יכלו להתמקד בגורמי הנאה ולשכוח מהכאבים.

מחקר מצא כי גישות אלו יעילות במונחים של תוצאות קליניות. מחקר אחד השווה מדדי כאב ממוצעים ב-50 חולים בקבוצת טכנולוגית מציאות מדומה ו-50 ביקורות. התגובה הקלינית עמדה על 65% בקבוצת ההתערבות, בהשוואה ל-40% בקבוצת הביקורת. כעת החוקרים מתכוונים להשלים מחקר אקראי ומבוקר להערכת ההשפעה התרפואיטית של מציאות מדומה בתנאי בתי חולים ולקבוע אם ההתערבות עשויה להשפיע על מרשמים לטיפול באופיואידים ונוגדי-חרדה.

מתוך  הכנס השנתי מטעם ה-APA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה