Autism

סרטון וידאו ביתי קצר עשוי לסייע באבחנה מדויקת של אוטיזם בילדים (PLOS Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת PLOS Medicine עולה כי סרטוני וידאו ביתיים קצרים עשויים לשמש ככלי יעיל באבחנה של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם בילדים. החוקרים בחנו שמונה מודלים ללימוד-מכונה במטרה לזהות אילו מאפיינים של התנהגות הילד יש לבחון בסרטונים להערכת אפשרות של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הגישה המקובלת לאבחנה של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם כוללת הערכה של בין 20 ועד 100 התנהגויות ואורכת מספר שעות. הם שיערו כי מערכות לימוד-מכונה, על-בסיס סרטוני וידאו ביתיים, עשויות להאיץ את האבחנה, ללא פגיעה בדיוק האבחנתי.

החוקרים יצרו פורטאל אינטרנטי לדירוג סרטוני וידאו, שארכו בין דקה ועד חמש דקות, להערכת 30 מאפיינים התנהגותיים (דוגמת קשר עין, חיוך חברתי ועוד), שנבחנו ע”י שמונה מודלי לימוד-מכונה לזיהוי הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, כל אחד עם דיוק של מעל 94% בבדיקות קודמות. לאחר מכן, הם אספו 116 סרטונים ביתיים של ילדים עם אוטיזם (גיל ממוצע של 4 שנים ועשרה חודשים) ו-46 סרטונים של ילדים שהתפתחו באופן תקין (גיל ממוצע של שנתיים ו-11 חודשים). שלושה מדרגים סמויים לאבחנה מדדו כל אחד מ-30 המאפיינים של שמונת המודלים, עם חציון זמן להשלמה של ארבע דקות.

באמצעות הנתונים מכל סרטון, החוקרים בחנו מספר מודלים ומצאו כי מודל LR5 (Logistic Regression Classifier), הכולל חמישה מאפיינים, הוביל לדיוק הטוב ביותר (שטח מתחת לעקומה של 92%) בכל הגילאים שנבחנו. המודל זיהה נכונה כמעט את כל הילדים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ככאלו הסובלים מהפרעה זו וזיהה נכונה כ-75% מהילדים ללא הפרעות אלו (סגוליות של 72.7% ורגישות של 87.8%).

מבין 66 הסרטונים, 13 סווגו לא-נכונה, כולל ארבעה סיווגים שליליים-שגויים. החוקרים שיערו כי סרטונים אל ועשויים להכיל מאפיינים מאתגרים של תסמיני אוטיזם. לאחר בחינת הסבירויות שסופקו ע”י מודל LR5 לאותם 13 סרטונים שסווגו באופן שגוי ותקנון לסף הסבירות, 26 סרטונים נכנסו לקטגוריה של תוצאות שאינן חד-משמעיות. לאחר שהחוקרים הוציאו סרטונים אלו מהניתוח לקביעת הדיוק של המודל, הרגישות והסגוליות עלו ל-91.3% ו-88.2%, בהתאמה.

החוקרים כותבים כי סרטונים ביתיים קצרים עשויים לספק מידע מספק בכדי להתבסס על מודל לימוד-מכונה לזיהוי ילדים עם אוטיזם ולהבחין בין אלו עם התפתחות תקינה והתפתחות חריגה.

PLOS Med. Published online November 27, 2018.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה