חדשות

תכנית אימון קוגניטיבי בעזרת מחשב מסייעת בשיפור תפקוד קוגניטיבי בחולים עם הפרעה דו-קוטבית (J Clin Psychiatry)

22/10/2017

 

מתוצאות מחקר אקראי-מבוקר חדש, אשר פורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry, עולה כי תכנית אימון קוגניטיבי בעזרת מחשב הובילה לשיפור תפקוד קוגניטיבי בחולים עם הפרעה דו-קוטבית.

 

מדגם המחקר כלל 72 מבוגרים עם אבחנה של הפרעה דו-קוטבית עם פסיכוזה. החולים חולקו באקראי לקבוצת התערבות, שכללה אימון קוגניטיבי (39 חולים) באמצעות משחקי מחשב או קבוצת ביקורת (33 חולים).

 

פרוטוקול ההתערבות כלל את תוכנות BrainWorks של חברת PositScience. תוכנות אלו הן משחקים, שנועדו לאמן עיבוד תחושתי במהלך השבועות הראשונים של האימון עם תוספת משימות ברמה גבוהה יותר עם התקדמות התכנית. התוכנות מתאימות עצמן על-בסיס העדפות המשתמש לשמירה על יעילות השתתפות של 80%.

 

המשתתפים בקבוצת ההתערבות התבקשו לבצע תרגילי מחשב במשך סך כולל של 70 שעות, לאורך 24 שבועות. משתתפים בקבוצת הביקורת הפעילה התבקשו להשקיע כמות זמן דומה בתרגילים ממוחשבים שהתמקדו על משחקים דוגמת חידונים, כמו זיהוי מקומות במפות, פתרון בעיות מתמטיות בסיסיות ומענה לשאלות בנושאי תרבות.

 

המשתתפים בקבוצת ההתערבות השלימו בממוצע 43 שעות ואלו בקבוצת הביקורת השלימו 48 שעות.

 

מהנתונים עלה כי להתערבות הייתה השפעה בינונית-עד-גדולה על מהירות העיבוד, זיכרון ולמידה ויזואלית והשילוב של השניים. העדיפות של ההתערבות על-פני תכנית הביקורת נותרה על כנה שישה חודשים לאחר תום האימונים, עם שיפור קל נוסף, ממצאים התומכים ברעיון לפיו לאחר שהמוח השתפר בביצוע משימה קוגניטיבית מסוימת, הוא ישמור או אף ימשיך לשפר יכולת זו עם הזמן.

 

ההתערבות לא לוותה בשינוי משמעותי בתפקוד, אך בקרב המשתתפים עם השיפור הקוגניטיבי הגדול ביותר תועד השיפור הגדול ביותר בתפקוד.

 

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר הנוכחי ולהבין מהי הדרך הטובה ביותר ליישם בפועל את האימון הקוגניטיבי.

 

J Clin Psychiatry. Published online October 17, 2017

 

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני