מאמרי מערכת

מפתחים אחריות על אלרגיה למזון !/מאמר אורח מאת ד''ר אלן שדלצקי

20/04/2021

ד"ר אלן שדלצקי, מנהל היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה בבי"ח לניאדו קורא לפיתוח אחריות בנושא האלרגיה למזון  של שלושה גורמים רלוונטיים : המדינה, המסעדות והמטופלים

 

המוות הטראגי של אושר דרעי ז"ל, כתוצאה  מתגובה אלרגית חמורה בשל חשיפה למוצר חלבי, העלה על סדר היום של  מערכת הבריאות, הציבור והתקשורת את החשיבות הקריטית של טיפול נכון באלרגיה.  בעקבות המקרה הטראגי עלו הצעות שונות שתכליתן היא הצבת מזרק אדרנלין אוטומטי בכל מסעדה בישראל, במגמה להפחית ואף למנוע את הסיכוי לאירועים דומים בעתיד.

ההצעה אכן חיונית וכבר עומדת על סדר היום הציבורי כמדיניות פוטנציאלית במדינות שונות, כמו ארה"ב וקנדה.  השכיחות של אלרגיות למזון הולכת גוברת בעשורים האחרונים בפרט במדינות מערביות, וכוללים   כ- 2.5% של האוכלוסייה הכללית (הטווח שהתפרסם במאמרים שונים נע בין 1-10% מהאוכלוסיה). המזונות הנפוצים ביותר ליצירת תגובה אלרגית כוללים מוצרים כגון: חלב, ביצים, אגוזים, סויה, בוטנים, שומשום, דגים, וחיטה.

תגובה אלרגית ראשונית מופיע, על פי רוב, כבר בשלבי הילדות והולכת ומתעצמת בתסמיניה לאחר החשיפה למזון באמצעות מערכת החיסון, שמסיבות לא מובנות, בעת החשיפה מזהה המערכת את החלבון הנמצא במזון כאלרגן, וכפועל יוצא ראקטיבי מייצרת נוגדנים אשר מעוררים תאים אחרים להפריש מתווכים כימיים ואלו אשר אחראים להופעתם של תסמינים אלרגיים כגון: גרד, פריחה, נפיחות, הקאות, שלשולים, ואף קשיי נשימה שיכולים לסכן חיים (קשיי הנשימה נקראים בעגה המקצועית אנפילקסיס).

כידוע (וסטטיסטיקה בנושא מעידה על כך) שרוב התגובות האקראיות שקשורות לאלרגיות למזון מתרחשות דווקא מחוץ לכותלי הבית, ובמיוחד במסעדות. יתרה מכך, יש להניח שהאופציה שהוזכרה מעלה לגבי אספקת מזרקי אדרנלין במסעדות קרוב לוודאי תהווה מעין השלמה למזרק אישי לכל אדם הסובל מאלרגיה למזון, אך עם זאת לא תחליף לאחריות אותם נושאים אלה עם רקע ידוע של אלרגיה חריפה למזון להיות מוכנים בכל עת לטפל בעצמם באמצעות מזרק זמין שאמור להיות ברשותם, בכל רגע נתון של היממה. לשם המחשה : המזרק אמור להיות צמוד לאנשים הסובלים מאלרגיה, בדיוק כמו שהטלפון הנייד צמוד אליהם לכל יציאה מהבית.  ההוראות שלנו כרופאים העוסקים בטיפול באלרגיות הן ברורות: בכל כניסה למסעדה, יש להודיע לאנשי צוות המסעדה על האלרגיה ממנה סובל הסועד. כמו כן, אני ממליץ למטופלים לשאת איתם כרטיס ובו תכנית טיפולית ברורה ופשוטה למצב בו מתפתחת תגובה אלגית חריפה, הכרטיס יאפשר להעניק את הטיפול המדויק שיכול להיל חיים.  האחריות האישית של המטופלים, לא גורעת כמובן מאחריותן של המסעדות להציג בצורה בולטת וברורה בתפריטים השונים את המרכיבים האלרגניים, מהם מורכבות המנות.

אני מרשה לעצמי לנצל את הבמה הזו ולקראו לגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות לשקול לייבא לישראל מזרק אדרנלין אוטומטי בשם ״אובי קיו" – מזרק שנמצא בשוק כבר משנת 2013 . המזרק הנ״ל בגודל של כרטיס  אשראי ובעובי של סמארטפון, יתרונותיו הוא שימוש בהוראות מילוליות מוקלטות (כעת בשפה האנגלית בלבד, אך אני מאמין כי ניתן למצוא פתרון מהיר יחסית להקלטת הוראות בעברית) וחזותיות לגבי אופן השימוש בו במהלך כל שלבי הטיפול - היתרון המשמעותי של הטיפול באמצעות המזרק האוטומטי הזה הוא הפחתת רמות הלחץ והחרדה, הנלוות באופן טבעי למצב בו מתפתחת תגובה אלרגית חריפה. בנוסף ליתרון הפחתת הלחץ והחרדה -  ערכת  המזרק האוטומטי מציעה יתרון והוא שלושה מינונים  שונים, במקום שתי מינונים של המזרק הקיים כיום בארץ. 

וכמה הערות קטנות לגבי יישום הצבת מזרק בכל מסעדה :

• יש צורך בהקמת מערך הכשרה והדרכה לצוותי המסעדות, הם אלו שאמורים לתפעל אירוע חירום, אם חס וחלילה יתרחש

• מיקום המזרק במתחם המסעדה חייב להיות ברור, בולט ומוכר לכל הבאים להתארח במסעדה

• הסכמה על הסנקציות המשפטיות הנלוות במקרה שהמזרק ניתן בטעות ו/או בצורה לא נכונה

• החלטה על מקור האחריות לנשיאת ההוצאות הכספיות של המזרק ומעקב אחרי תאריך תפוגה

• שילוב טיפול מסוג זה לצד מעורבות של שירותי רפואת חירום כדוגמת מד"א

לאור האמור לעיל, עלינו להמשיך במאמץ קולקטיבי הן ברמה המקומית והן ברמה הממשלתית לפעול להעלאת המודעות לאלרגיה למזון ולתגובות פוטנציאליות נלוות שעלולות לסכן חיים, אנפילקסיס, ולפעול למניעתם של אירועים טראגיים כאלה בעתיד.

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2021 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני