Digital Marketing

הרופאים דיגיטליים – 55% מעדיפים מידע דיגיטלי על מודפס/מאת אורי גורן (*)

בשנת 2015 , כך נטען, חל שינוי משמעותי ברפואה, עת מרבית הרופאים הפעילים בעולם הפכו להיות שייכים לדור שגדל בעולם דיגיטלי. לשינוי זה השלכות רבות יחסית על עולם הרפואה, וגם על עבודת הרופא ותחושת הנוחות שלו בשימוש במידע וכלים דיגיטליים בעבודתו.

סקר חדש שערכנו בקרב רופאים הגולשים באתר e-Med מגלה נתונים מעניינים על היבטים שונים בעבודת הרופא, וכן ביחסו לפעילות של חברות התרופות בתחום. 

כאמור כ-55% מהמשיבים סיפור כי הם מעדיפים לקבל את המידע המקצועי שלהם באופן דיגיטלי. גם הקשר עם המטופלים, כבר נעשה במגוון ערוצים. מעבר לפגישה האישית והמרכזית במערכת היחסים, הרופאים מקיימים קשר עם המטופלים בעוד ערוצים. בראש וראשונה טלפון 82% אימייל בעדיפות שנייה עם 53% הודעות אס.אמ.אס זכור ל29%, הודעות פקס ל-27% ן-25% מהרופאים והרופאים מתקשרים בווטסאפ עם המטופלים. ערוץ נוסף שעלה הוא האפליקציות של קופות החולים שזכו ל-19%.

מי ענה?

סך הכל ענו על הסקר 130 רופאים. מבחינת מקום תעסוקה 59% ציינו שהם עובדים במסגרת בית חולים, ו-53% עובדים במסגרת הקהילה (מסתכם ליותר מ-100% בשל האפשרות לשים יותר ממקום עבודה אחד). 61% מהמשיבים היו גברים ו-39% נשים.

מבחינת מגוון ההתמחויות, הרי שיש מגוון רחב יחסית. ההתמחויות הבולטות היום, כאשר רופאי משפחה היוו 11% מהמשיבים, 13% רופאים ילדים, 14% היו רופאים פנימאים, 8% הם קרדיולוגים, 5% גינקולוגים, 5% נוירולוגים, 5% פסיכיאטרים והשאר היו באחוזים נמוכים יותר.

מבחינת גיל, 30% מהמשיבים היו מתחת לגיל 45 (וכונו “צעירים”) ו-70% היו מעל גיל 45 (כונו מבוגרים).

מידע על תרופות הרוב מעדיפים מאגרי מאמרים

כאשר שאלנו את הרופאים למקורות המידע שלהם לגבי תרופות, וביקשנו לציין את המקור המרכזי, 41% ציינו את מאגרי המאמרים כמקור מרכזי, 28% ציינו אתרי אינטרנט עצמאיים (שאינם בבעלות חברות תרופות), 14% ציינו אפליקציות סלולריות, 6% ציינו את אתר התרופה של חברת התרופות, רק 5% התייחסו למידע מודפס ו-2% ציינו אפליקציה של חברת תרופות.

בנוסף לכך שאלנו אותם לגבי מערכת היחסים עם הנציג של חברת התרופות המגיע אליהם. מסתבר שבעיני הרופאים לנציג תפקיד מרכזי. 76% מהרופאים העובדים בבתי חולים מעדיפים פגישה עם נציג על גבי פגישה וירטואלית. רק 4% מהם מעדיפים שיחות וידאו עם נציג. ול-19% אין העדפה בין שתי האפשרויות. לעומת רופאי הקהילה מעט שונים 60% מעדיפים פגישה אישית עם נציג, 22% מעדיפים שיחת וידאו, ובקרב 18% מהם אין העדפה בין שתי השיטות.

על מנת לראות מה טומן העתיד בחובו, שאלנו את הרופאים האם הפגישות עם הנציג יישארו חשובות גם בעוד 5 שנים מהיום. ומרביתם מאמינים שחשיבות נציג תישמר או תגבר.  15% חושבים שחשיבותה תעלה בעוד 5 שנים ביחס להיום. 51% חושבים שחשיבותה תישמר, 34% חושבים כי חשיבותה תרד.

כאשר שאלנו האם לדעת הרופאים בעוד 5 שנים נציג וירטואלי יחליף את הנציג שמגיע כיום למרפאות, הרי -39% מהמדגם ענו שכן. מעניין לראות שחלוקה לרופאים צעירים מול מבוגרים, היו המבוגרים אלו שנטו יותר לומר כן (39%) לעומת הצעירים (33%).

ככלל ניתן לראות שלנציג תפקיד משמעותי, וכי נראה שבשנים הקרובות הוא ישמר, למרות העלייה בפתרונות טכנולוגיים המאפשרים קשר מרוחק עם נציגים של חברות תרופות.

מי הוא הנציג הטוב?

לאור הצורך בפגישה עם נציגים, שאלנו את הרופאים מה מאפיין נציג טוב של חברות תרופות. הרי שמרבית הרופאים ציינו את רמת המקצועיות, זה מתבטא בכך שהיכרות טובה עם מחקרים היה מאפיין בולט עליו הסכימו 77% מהנשאלים. 72% ראו בהיכרות עם המוצר ועם המתחרים כמשהו הכרחי לנציג. 70% טענו כי מידע אמין ולא מכירתי הוא מפתח לנציג ראוי. 59% ראו בשליטה על המידע אודות המחלה כמרכיב משמעותי.

השימוש בעזרים טכנולוגיים לא הרשים את הרופאים, כאשר רק 11% ציינו זאת כמאפיין משמעותי אצל הנציג.

עם זאת אנו רואים כי השימוש באמצעים טכנולוגיים, טאבלט בעיקר מהווה כלי עולה  בקרב הנציגים. 29% מהרופאים טענו כי למעלה מ-80% מהנציגים שהגיעו השתמשו בטאבלט, 19% טענו כי מדובר ב-50-80% מהנציגים שהגיעו בחודש האחרון השתמשו בטאבלט. 52% טענו כי פחות מ-50% השתמשו במכשיר שכזה.

כמחצית מרופאים (49%) טענו שהחומר הדיגיטלי שהוצג להם על הטאבלט היה מעניין ורלוונטי.

על אפליקציות, פער בין דורי ואמון

פיתוח האפליקציות השונות בעולם הרפואה הינו תחום עולה ופורח סך הכל מאכלסות כיום חנויות האפליקציות מעל 100,000 אפליקציות שונות בתחום הרפואה והבריאות. שאלנו את הרופאים מי לדעתם צריך את פיתוח האפליקציות הרפואיות.

62% מהמדגם טענו כי על חברות התרופות להוביל בפיתוח של אפליקציות בתחום הרפואה. עם זאת קיים הבדל משמעותי כאשר בודקים את התשובות על פי גיל הרופאים רק 40% מהרופאים הצעירים מסכימים שיש צורך בהובלה של חברות תרופות לעומת 65% בקרב הרופאים המבוגרים.

הפער הדורי הזה ניכר גם ברמת האמון שנותנים הרופאים באפליקציות שפותחו על ידי חברות תרופות, לעומת כאלה שפותחו על ידי חברות טכנולוגיה. כאשר 53% מהרופאים הצעירים רואים באפליקציות של חברות טכנולוגיה כאמינות יותר מאלו של חברות התרופות, לעומת 47% בקרב הרופאים המבוגרים.

סקר זה מהווה את ”יריית הפתיחה” של פעילות עניפה של עריכת סקרים שונים שייערכו בקרב הרופאים ובעלי המקצוע השונים באתר e-Med על מנת לספק נתונים שונים לתעשייה ולקהילה הרפואה בישראל.

הסקרים בשיתוף עם מכון Zeta Tools בעל ידע בסקרים אינטרנטיים.

לנתונים המלאים של הסקר – נא להקליק כאן

המחבר הוא מנכ”ל e – פוכונדר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה