חדשות

דיאטה עתירת חומצות שומן אומגה-שלוש עשוי להקל על תדירות וחומרת התקפי מיגרנה (BMJ)

07/07/2021

 

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMJ עולה כי דיאטה עתירת חומצות שומן אומגה-שלוש מפחיתה את תדירות ועוצמת התקפי מיגרנה בכל חודש.

 

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההשפעה של שינוי חומצות שומן אומגה-שלוש וחומצות שומן אומגה-שש בתזונה על תדירות וחומרת מיגרנה ב-182 מבוגרים (גיל ממוצע של 38 שנים, 88% נשים) עם מיגרנה כרונית.

 

כל המשתתפים קיבלו ערכות מזון שכללו דגים, ירקות, חומוס, סלטים ורכיבים של ארוחת בוקר. המשתתפים חולקו באקראי לאחת משלוש דיאטות: שתי דיאטות התערבות ואחת ביקורת, למשך 16 שבועות. דיאטה אחת כללה הגלדת צריכת חומצות שומן אומגה-שלוש (EPA ו-DHA) ל-1.5 גרם ביום, עם צריכת חומצה לינולאית (אומגה-שש) סביב 7% מהצריכה האנרגטית. דיאטה שני כללה הגדלת צריכת EPA ו-DHA ל-1.5 גרם/יום והפחתת צריכת חומצה לינולאית אל פחות מ-1.8% מהצריכה האנרגטית. דיאטת הביקורת כללה צריכת EPA ו-DHA בכמות של פחות מ-150 מ"ג/יום וחומצה לינולאית היוותה כ-7% מהצריכה האנרגטית.

 

שתי דיאטות ההתערבות הובילו לעליה ברמות 17-HDHA (17-Hydroxydocosahexaenoic Acid), נגזרת של חומצות שומן אומגה-שלוש, בהשוואה דיאטת הביקורת, ממצאים התומכים באפשרות הביולוגית כי גישה זו תוביל להפחתת כאב.

 

שתי ההתערבויות התזונתיות הובילו גם לשיפור מדדי HIT-6 (Headache Impact Test), בהשוואה לדיאטת ביקורת, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

 

עם זאת, תדירות מיגרנה פחתה באופן מובהק סטטיסטית עם שתי ההתערבויות הפעילות. דיאטה עתירת אומגה-שלוש לוותה בירידה של 1.3 שעות/יום של כאבי ראש וירידה של יומיים של כאבי ראש בחודש. דיאטה עתירת אומגה-שלוש ודלת אומגה-שש לוותה בירידה של 1.7 שעות כאבי ראש ביום וירידה של 4 ימי כאבי ראש בחודש, עדות לערך מוסף בעקבות הפחתת צריכת אומגה-שש בתזונה.

 

בקרב משתתפים שהקפידו על דיאטה עתירת חומצות שומן אומגה-שלוש משך כאבי הראש היה קצר יותר וחומרת כאבי הראש הייתה קלה יותר, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

 

על-בסיס ממצאי המחקר, החוקרים כותבים כי סביר להציע לחולים לנסות שינויים תזונתיים אלו להקלה על תדירות וחומרת התקפי מיגרנה.

 

BMJ. Published online June 30, 2021.

 

לידיעה במדסקייפ

 

 

 

 

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2021 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני