מאמרי מערכת

הערכה קוגניטיבית/מאת פרופ' ארתור ליביוביץ, עורך מדור גריאטריה

07/09/2009

בכתבות קודמות הסברתי את עקרונות ההערכה הגריאטרית והדגשתי כי מבין המבחנים והאומדנים המצויים, שלושה הם החיוניים ביותר לעבודתו השוטפת של כל רופא בקהילה: הערכת הסכנה לנפילות, זיהוי ירידה קוגניטיבית וגילוי תזונה לקויה. ואומנם יש להדגיש כי יהיו אלה מומחים לרפואת המשפחה, פנימאים או רופאים כלליים, חובה עליהם, כרופאים ראשוניים בקהילה להיות ערים לבעיות השכיחות הללו.  לצורך זה הם חייבים לשלוט בשיטות ההערכה הבסיסיות לשלושת המצבים, לדעת לזהותם, לתעד את התפתחותם, ולנקוט באמצעים למניעתם. למטרה זו הסברנו בכתבות קודמות כיצד להעריך את הסיכון לנפילות  וכיצד להעריך סיכון לירידה תזונתית. כעת נסביר את הנושא של ההערכה הקוגניטיבית.

ליקוי קוגניטיבי מתחיל להסתמן כבעיה נפוצה כבר אחרי גיל 60 – כאשר השכיחות היא בסביבות 1% ושכיחות זו מוכפלת מדי חמש שנים. בגיל 80 שעור ההפרעות הקוגניטיביות מגיע ל- 40% - 30. 

האמת היא שבין הקשישים הפונים לרופאי הקהילה יש לא מעטים שמתלוננים על ירידה קוגניטיבית, בעיקר בזיכרון. לצד הניסיון להרגיע את המטופלים ולהסביר כי, כשם שיש ירידה ביכולות אחרות, גם ירידה מסוימת בזיכרון היא אפשרית בגיל הגבוה , הרי זו הזדמנות טובה לבצע מבחן קוגניטיבי ראשוני.  לא נכנס כאן לדיון בדבר דרגות העידון של מבחנים  קוגניטיביים             שונים  -  די אם נציין כי למעלה משלושים שנות שימוש במבחן ע"ש פולשטיין (המכונה גם  -  Mini Mental State Examination -MMSE)  הוכיחו כי הוא הנפוץ והשימושי ביותר.  המבחן הזה כולל 30 שאלות השייכות לשש קטגוריות: התמצאות, רישום, קשב וחישוב, זיכרון לטווח קצר, שפה ויכולת ויזואלית מוטורית.

לאחר הדרכה בסיסית וניסיון קצר – כל רופא או אחות רוכשים את היכולת להעביר מבחן זה ביעילות בתוך כ- 10 דקות.  המהימנות והתקפות שלו גבוהים יחסית.  על כל תשובה נכונה ניתנת נקודה אחת. הישג של פחות מ- 24 נקודות מצביע על ירידה קוגניטיבית.  מבחן זה תורגם לשפות רבות וקיימת כמובן גרסה בעברית שנביא בסיום כתבה זו.

במדינת הגירה כמו ישראל קשיי שפה עלולים להשפיע על איכות עריכת ה- MMSE. לצורך זה קיימת חלופה המכונה מבחן השעון. הנבדק מתבקש לצייר שעון – כולל העיגול; לצייר את הספרות המציינות את השעות, את המחוגים ואף לציין שעה מסוימת שהבוחן מבקש. נמצאה התאמה גבוהה בין תוצאות מבחן ה- MMSE לבין מבחן השעון.

הנה כי כן – באמצעים פשוטים ונגישים לכל,  אפשר לערוך מבחן קוגניטיבי. עבור חלק מן הנבדקים – שיעמדו בהצלחה  במבחן זה, הוא  יהיה חשוב כדי להפיג חששות ובעבור אחרים תהיה זו התחלה לבירור קליני, לחיפוש סיבה הפיכה ולטיפול ומעקב.

בימים אלו נמצא המערך הרפואי בקהילה  בתנופת בנייה של השירות הגריאטרי. ברוב אזורי השירות של הקופות יכולים  הרופאים הראשוניים להתייעץ עם מומחים לגריאטריה  כאשר נחוץ  בירור לירידה קוגניטיבית במקרה של סכנה לנפילות  או חסך תזונתי.

 

FOLSTEIN test - M.M.S.E.

 

על כל שאלה שהתשובה עליה נכונה מקבל הנבדק נקודה אחת.

על תשובה שגויה יקבל 0 נקודות (ס"ה עד 30 נקודות).

יש לצפות לפתולוגיה מנטלית כאשר הניקוד לא עובר 24 נקודות.

 

שם החולה ____________ת.ז. _________תאריך _______מחלקה _____

 

 

 

1.         התמצאות

            תאריך                                                   ___

            שנה                                                      ___

            חודש                                                     ___

            יום בשבוע                                              ___

            עונת השנה                                            ___

            שאל: איפה אתה נמצא                             ___

            שם ביה"ח                                              ___

            קומה                                                     ___

            ישוב                                                      __

            ארץ                                                      ___

 

 

2.         REGISTRATION

            אמור שלוש מילים ובקש מהנבדק

            לחזור עליהן.

                                                                                    ___

                                                                                    ___

                                                                                    ___

 

 

3.         ATTENTION /CALCULATION

            בקש מהנבדק להפחית ב- 7

            ולהתחיל במספר 100:

                                                            '93'                   ___

                                                            '86'                   ___

                                                            '79'                   ___

                                                            '72'                   ___

                                                            '65'                   ___

 

 

4.         RECALL

            בקש מהנבדק לחזור על 3 המילים

            מסעיף 2:

                                                                                    ___

                                                                                    ___

                                                                                    ___

 

 

5.         שפה

            הראה לנבדק ושאל מה זה:                     

                                                            שעון                              ___

                                                            עפרון                            ___

 

 

6.         REPETITION

            בקש מהנבדק לחזור על המשפט:

            "בלי שאלות, ספקות והיסוסים".

                                                                                                ___

 

 

7.         STAGE COMMAND 

            שים לפני הנבדק ניר לבן ואמור:

            קח את הניר ביד ימין, קפל אותו

            לחצי ושים אותו על הרצפה.

                                                                        קח                    ___

                                                                        קפל                  ___

                                                                        שים                   ___     

 

 

8.         קריאה:

            כתוב "עצום את העיניים"

            ובקש מהנבדק לקרוא ולבצע את

            הוראת הכתוב.                                      

                                                                                                ___

 

 

9.         כתיבה:

            בקש מהנבדק שיכתוב משפט.                                                      

                                                                                                ___

 

 

10.       בבקשה : העתק!                                                             ___

 

 

                                                             סה"כ                ____

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2021 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני