Geriatrics

החינוך הרפואי הגריאטרי בישראל/ מאת ד”ר ארתור ליבוביץ (עורך מדור הגריאטריה)

קיומו של מערך רפואי גריאטרי מודרני דורש פעילות מתואמת בשלושה מישורים:  בניית שירותים, השתלמות מקצועית ומחקר. את אלו יש לבצע תוך חתירה מתמדת לאיכות מירבית ותנאי חשוב לאיכות הוא החינוך הרפואי. חשיבות החינוך הרפואי והצורך להגביר את החינוך הרפואי בגריאטריה הם המלצות מרכזיות של הפסגה העולמית לחינוך רפואי (1). ישראל היא דוגמה מוצלחת להתפתחות מערכת גריאטרית וחינוך רפואי בגריאטריה. השותפים להצלחה זו הם משרד הבריאות, המועצה  המדעית של הר”י, אירגונים כמו אש”ל (האגודה לתכנון ולפיתוח שירותים למען הזקן בישראל)  ובתי הספר לרפואה.

כמו בכל מקום, המספרים הגדלים של קשישים ובעיות הבריאות שלהם, הביאו רופאים בישראל בתחילת שנות השבעים לעסוק בגריאטריה. הם הפכו לאבות המייסדים של המקצוע והצליחו לשכנע את המערכת להכיר באופן רשמי בגריאטריה כמקצוע רפואי לכל דבר בשנת 1982. צעד זה יצר בסיס חשוב להמשך ההתפתחות המקצועית ולחינוך דור שני ושלישי של מומחים בגריאטריה.  מאז ועד היום סיימו התמחות על פי דרישות המועצה המדעית ונרשמו כחוק למעלה מ- 120 מומחים. כאן חשוב לציין גם את התרומה של אש”ל לקידום ההשתלמות בגריאטריה ואת התמיכה שלו בעשרות רופאים שבחרו להתמחות במקצוע  זה.

מלבד התמחות בגריאטריה על פי הנחיות המועצה המדעית יש כיום בישראל שני מסלולים נוספים להשתלמות. אחד, הוא הקורס השנתי להשתלמות בגריאטריה לרופאים המתקיים זו השנה ה- 13 בבי”ח “שמואל הרופא”.  קורס זה שהחל את דרכו כהשתלמות לרופאים עולים ומאז 1996 משמש  כמסגרת ללימודי תעודה בגריאטריה לכל הרופאים, הוציא עד היום כ- 450 בוגרים.  הקורס נבנה על בסיס סקר ידע בגריאטריה בקרב רופאי הקהילה בישראל (2). מדי שנה מתקיים מפגש של התעדכנות בגריאטריה לבוגרי הקורסים ולכל הרופאים העוסקים בנושא (3).  יום העיון וההתעדכנות יתקיים השנה ב- 24.3.04 במרכז הגריאטרי בראשון לציון.  חברי האגוד לרפואה גריאטרית המעונינים להשתתף יפנו לכותב שורות אלו ויקבלו הזמנה אישית. 

מסגרת נוספת ללימודי תעודה בגריאטריה מתקיימת בפקולטה לרפואה ע”ש סאקלר באוניברסיטת תל-אביב. תוכנית זו קיימת מאז 1994 ולומדים בה מדי שנה עשרות רופאים מכל הארץ.

בשנים האחרונות נכללת גריאטריה כחלק חובה מלימודי הסטודנטים לרפואה.  החלוץ היה בית הספר לרפואה בבאר-שבע אשר כלל גריאטריה בתוכנית הלימודים עוד בתחילת שנות השבעים (4, 5). בפקולטה לרפואה ע”ש סאקלר  בתל-אביב החלו לימודי גריאטריה לסטודנטים משנה שישית בשנות השמונים. תחילה, במסגרת אלקטיבית/ סלקטיבית ובשנים האחרונות כלימודי חובה. כיום כוללים כל ארבעת בתי הספר לרפואה בישראל תוכנית לימודים המבוססת על חניכות קלינית של שבועיים. ההתמודדות עם הוראת הגריאטריה לסטודנטים הביאה לפיתוח שיטות לימוד חדישות שזכו להצלחה רבה. ביניהם היו שילוב קטעי ספרות להמחשת חווית הזקנה (6), שיטות ייחודיות לבחינת הידע (7) וביקורים מודרכים במוסדות לטיפול ממושך והוראה אינטרדיסציפלינרית ע”י שילוב גריאטריה עם אפידמיולוגיה ורפואה מונעת (8, 9). נסיון ייחודי  היה שיתוף סטאג’רים במשך חודש בעבודה קלינית במח’ גריאטרית. בסקר שערכנו בקרבם הסתבר שסטאג’רים החשיבו את החודש שבילו במח’ גריאטרית כבעל תרומה חשובה להכשרה וכחוויה מעצבת להמשך דרכם ברפואה (10).

הנה כי כן, הוראה ברפואה גריאטרית ניתנת כיום בישראל, הן לסטודנטים לרפואה, הן למתמחים במקצוע זה והן לרופאים השואפים להשלים בו ידע לאחר לימודיהם הפורמליים. עדיין ניצב מולנו האתגר לכלול גריאטריה כחלק מן ההתמחות במקצועות רפואיים נוספים המטפלים בקשישים.

מקורות:

1.                               1           World Summit in Medical Education 1993. Recommendations. Medical Education 1994; 28(S1):142-4.

2.                               2           Leibovitz A, Ziperman B, Habot B. Basic Health Care for the Elderly: Knowledge of Community Physicians in Israel. Gerontology and Geriatrics Education 1999; 20(1):51-7.

           3                    Leibovitz A. “Geriatrics 2003”. Harefuah, 2003, 142:867.

4.                              4            Galinsky D, Cohen R, Schneirman C,  Gelper Y, Nir Z.

A programme in undergraduate geriatric education: the Beer-Sheva experiment. Med Educ 1983; 17(2):100-4.

5.                      5                   Galinsky D. Ten years experience teaching geriatric medicine.

Isr J Med Sci 1985; 21:249-53.

6.                     6                   Leibovitz A, Habot B. Utilizing excerpts from the literature concerning elderly and their feelings in teaching geriatrics to medical students. Paper Presented at the XI-th Congress of the Israeli Gerontological Society, Tel-Aviv, 1994.

7.                    7                      Leibovitz A, Habot B, Gil I. A model of assessment of medical students at the end of a geriatric clerkship. Gerontology and Geriatric Education 1998; 18:81-6.

8.                   8                     Mayo-Smith MF, Gordon V, Gillie E, Brett A. Teaching Physical Diagnosis in the Nursing Home: A Prospective, Controlled Trial. JAGS 1991; 39(11):1085-1088.

9.                   9                    Habot B, Leibovitz A, Hart J. A one day geriatric program for fifth-year medical student in Israel. Gerontology and Geriatric Education 1996;16:27-2.

10.            10                       Habot B, Leibovitz A, Gil I, Lubart E, Segal R. The impact of a rotation in geriatrics during the internship on young doctors. Archives of Gerontology and Geriatrics 2000; 31:115-9.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה