אימון במיומנויות ניתוחיות בשיטות וירטואליות/ פרופ’ מרדכי רוזנר

עין , AMD

מגפת הקורונה פגעה בהתמחות והפריעה לקורסים המקצועיים באוניברסיטאות בבתי הספר לרפואה ולרפואת עיניים. הסטודנטים היו צריכים להתגבר על הפחתת הלימוד הפרונטלי שכלל הרצאות, ססיות סימולציה, ורוטציות קליניות. הרצאות הוחלפו בהצלחה בהרצאות וירטואליות באמצעות זום ותוכנות דומות, אולם לסימולציות וללימוד ליד מיטת החולה לא נמצאו תחליפים מקוונים (online) בגלל חוסר בציוד זמין. לסימולציות יש חשיבות רבה בהקניית ידע, מיומנויות וצורות התנהגות, ולכן יש להן חשיבות רבה בלימודי הרפואה. המשמעות של לימוד מרחוק הייתה ביטול של לימוד מיומנויות ניתוחיות. במספר מקומות העבירו מורים את ההדרכות הכירורגיות גם למתכונת מקוונת כבר לפני הפנדמיה. הקולג’ האוניברסיטאי לרפואת עיניים הלונדוני מציע שיעורי אימון מקוונים בניתוחי עיניים כחלק מהקוריקולום. לפני הפנדמיה, סטודנטים מכל העולם יכלו להשתתף בתכנית זו באופן אישי. מאז אוגוסט 2020, עלתה בקשה מהמדריכים לבצע התאמה של שיעוריהם כך שהם יועברו רק באופן מקוון.
המטרה של המחקר הייתה לבדוק אם ניתן ללמד בהצלחה מיומנויות ניתוחיות לקבוצות סטודנטים שונות באמצעות פלטפורמה וירטואלית. החוקרים היו מלונדון, בריטניה. באמצעות שיטות שונות נבדקו 20 סטודנטים וחמישה מדריכים. לפני ואחרי השיעור הווירטואלי, השלימו הסטודנטים שאלון להערכת מידת תפיסתם את ההדרכה המקוונת. נבדקו השינויים בתשובות לשאלונים. בוצעו ראיונות חצי-מובנים להערכת התובנות של המדריכים בנוגע ללימוד מיומנויות ניתוחיות באופן מקוון. בוצע גם ניתוח תמות (thematic analysis) באמצעות תוכנה מתאימה.
השאלונים שלפני ואחרי השעורים הושלמו כולם. לפני השיעור המקוון, העלו הסטודנטים את חששם בנוגע לנושאים של מחסור בפיקוח על ידי מדריך וחוסר היכולת לקבל משוב קונסטרוקטיבי. לפני השיעור המקוון, 40% מהסטודנטים חשבו שדעתם על ההדרכה המקוונת תהיה שלילית, 60% חשבו שמידת הפיקוח לא תהיה מספקת ו- 55% חשבו שהאינטראקציה עם המדריך לא תהיה טובה בהדרכה מכוונת. לאחר השיעור המקוון רק ל- 10% הייתה דעה שלילת על ההדרכה המקוונת, 15% חשבו שהפיקוח לא מספק ו- 5% חשבו שהאינטראקציה עם המדריך לא הייתה טובה. כל הסטודנטים היו מרוצים או מרוצים מאד בנוגע ל-“מבט המנתח” וזווית המצלמה ומחדר הצילום. 75% הרגישו בשיפור בביטחון בשימוש בכלי הניתוח, 80% הרגישו שיפור בביצוע קשרים ו- 70% בקשירת תפרים. הציון הכללי של הסטודנטים לשיעורים המקוונים במיומנויות ניתוחיות היה 8.85 מתוך 10. המסקנה הייתה שקיימת אפשרות להעביר בהצלחה קורס וירטואלי במיומנויות ניתוחיות. קורסים כאלה ירחיבו את הזמינות של לימוד מיומנויות ניתוחיות ויש לקחת אותם בחשבון בתכנון לימודים כאלה.

Gupta C, Henein C, Ashton C, Makuloluwa A, Mathew RG
Development of virtual ophthalmic surgical skills training
Eye 2023;37:290–296

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה