מדדים של OCTA של מרכז המקולה בגלאוקומה/ פרופ’ מרדכי רוזנר

גלאוקומה

גלאוקומה היא נוירופתיה אופטית פרוגרסיבית מולטיפקטוריאלית המאופיינת במוות פרוגרסיבי של תאי הגנגליון של הרשתית (RGC) ואיבוד האקסונים שלהם. למרות ההוכחות הרבות בנוגע לתפקיד גורמים וסקולריים בפתוגנזה של גלאוקומה, מהות הקשר לנאורופתיה האופטית איננו ברור באופן מוחלט. OCTA הוא טכניקת הדמיה לא חודרנית שמאפשרת איפיון של הוסקולריזציה של הרשתית באמצעות מדדים כמותיים הדירים (reproducible) של הרשתות המיקרווסקוליות.

המקולה היא אזור עם הצפיפות הרבה ביותר של תאי גנגליון של הרשתית. מספר מחקרים דיווחו על שנזק גלאוקומטוטי מוקדם יכול לפגוע באזור המקולה. דיווחים רבים תיעדו הפחתה בוסקולריזציה באזור המקולה באמצעות OCTA בעיניים עם גלאוקומה בהשוואה לעיניים בריאות. הראו שבעיניים עם חסימת וריד רשתית מרכזי, שינויים איסכמיים מיקרווסקולריים באזור המקולה יכולים לגרום לשינויים באזור האוסקולרי המרכזי בפובאה (FAZ), ואלה מתבטאים בחומרת הנזק לפוטורצפטורים ולתפקוד הראייה. מספר מחקרים הראו גם שינויים ב- FAZ הקשורים לנזק גלאוקומטוטי בעיניים עם גלאוקומה. הראו ששינויים בצפיפות כלי הדם בפובאה ( FD300- צפיפות כלי הדם ברצועה של 300 מיקרון סביב ה- FAZ ) ובאזור הפרה-פובאלי בפלקסוס הקפילרי העמוק מקדים את ההגדלה ב- FAZ. בעוד שצפיפות כלי הדם בכל התמונה ובאזור הפרה-פובאלי מושפעים על ידי גודל שטח ה- FAZ, הצפיפות של כלי הדם ב- FD300 איננה משתנה. מבחינה זו, FD300 יכול להיות המועמד המתאים כמדד קליני שיספק מידע על הפרפוזיה באזור האחראי לסף הפובאלי.

הנחת העבודה של החוקרים הייתה שמדדים של ה- FAZ עשויים לספק מידע חשוב על הפרפוזיה של המקולה בהקשר של נזק גלאוקומטוטי. המטרה של המחקר הנוכחי הייתה להעריך את השינויים במדדים של ה- FAZ בעיניים נורמליות, בעיניים עם חשד לגלאוקומה ובעיניים עם גלאוקומה פתוחת זווית ראשונית (POAG), ולבדוק את הקשר בין מדדים של ה- FAZ ושל מדידות שדה הראייה המרכזי. החוקרים היו מקליפורניה, ארה”ב, מדרום קוריאה ומיפן. במחקר נכללו  248 עיניים של 188 אנשים, שכללו 38 עיניים של 24 אנשים בריאים, 42 עיניים של 37 חשודים לגלאוקומה, ו- 168 עיניים של 143 חולים עם POAG. כולם עברו הדמיה באמצעות OCTA  ובדיקת שדה ראייה של 24-2 ו- 10-2. המדדים של FAZ על פי OCTA ו- OCT, וכן FD300 ומדידת עובי הפובאה. באמצעות מודל לינארי מעורב נבדק הקשר בין מדדים של FAZ לבין מדדים של שדה הראייה.

נמצא ששטח ה- FAZ המתוקן לאורך האקסיאלי של העין לא היה שונה בשלושת הקבוצות: 0.31 מ”מ בריבוע בבריאים, 0.29 מ”מ בריבוע בקרב החשודים לגלאוקומה, ו- 0.28 מ”מ בריבוע בקרב חולי POAG.
ערך FD300 היה נמוך יותר בקרב החשודים לגלאוקומה – 49.1% ובקרב חולי גלאוקומה פתוחת זווית  – 48.7% בהשוואה לעיניים בריאות – 50.5%, אך ההבדלים לא היו משמעותיים מבחינה סטטיסטית. FD300 נמוך יותר היה קשור לשדות ראייה 24-2 ו- 10-2 גרועים יותר באופן משמעותי מבחינת ה- MD והסף הפובאלי על פי בחינה במודלים רבי משתנים לינאריים מעורבים. בנוסף לכך שטח FAZ קטן יותר היה בקשר עם לחץ תוך עיני נמוך יותר.

המסקנה הייתה ש- FD300 אך לא שטח ה- FAZ היה בקשר עם ה- MD של שדה הראייה המרכזי והסף הפובאלי בעיניים בריאות, בעיניים חשודות לגלאוקומה ובעיניים עם POAG. בניגוד לכך, FAZ קטן יותר קשור ללחץ תוך עיני נמוך יותר.

Nishida T, Oh WH, Moghimi S, Yarmohammadi A, Hou H, David RCC, Kamalipour A, Takuhei Shoji T, El-Nimri N, Rezapour J, Zangwill LM, Weinreb RN

Central macular OCTA parameters in glaucoma

Br J Ophthalmol 2023;107:207–214.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה