חדשות

צריכת תה מורידה לחץ דם ( J Am Coll Cardiol)

11/11/2015

פורסם לראשונה ב-UNIVADIS

הקדמה

השפעתו המטיבה של התה על לחץ הדם נחקרה רבות, אך עדיין שנויה במחלוקת. מחקר מטא-אנליזה חדש שפורסם ב- Journal of the American College of Cardiology קבע כי צריכת תה, ירוק או שחור, מורידה באופן משמעותי את לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי, ואף חשף מה סוג התה המשפיע יותר.

 

תקציר

השפעת צריכת תה על לחץ הדם שנויה במחלוקת. מחקר מטא-אנליזה שכלל 21 מחקרים מבוקרים (randomized controlled trials) ניסה לקבוע מהם השינויים החלים בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי כתוצאה מצריכת תה שחור וירוק.

החוקרים חיפשו במספר מאגרי מידע (MEDLINE, EMBASE, Cochrane Controlled Trials Register) מחקרים שנעשו בקבוצות מקבילות או עם הצלבה (crossover design) מ-1966 עד ינואר 2014, בהם נבדק לחץ הדם לפני ואחרי קבלת תה שחור או ירוק במשך שבוע לפחות. השוני בממוצע המשוקלל חושב עבור שינויים נטו בלחץ הדם בעזרת מודלים fixed-effects או random-effects. כמו כן, נערכה אנליזה של תת-קבוצות שהוגדרו מראש במטרה לבחון השפעה של מאפיינים שונים.

במחקר נכללו 21 מחקרים הכוללים 1,323 משתתפים. תוצאות המחקר הראו כי לאחר צריכת התה, ממוצע לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי היה נמוך בהשוואה לקבוצת הביקורת ללא תה ב-−1.8 mmHg (95% CI −2.4 - −1.1) ו-−1.4 mmHg (95% CI −2.2 - −0.6), בהתאמה. ניתוח תת-קבוצות העלה כי השפעה זו של ירידה בלחץ הדם נראתה במשתתפים שצרכו תה למשך זמן חציוני של 12 שבועות (לחץ דם סיסטולי/דיאסטולי −2.6/−2.1 mmHg, P < 0.001). בחלוקה לסוג התה, תה ירוק הוריד משמעותית את לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי ב- −2.1 mmHg (95% CI −2.9 - −1.2) ו- −1.7 mmHg (95% CI −2.9 - −0.5), בהתאמה, ותה שחור ב- −1.4 mmHg (95% CI −2.4 - −0.4), ו- −1.1 mmHg (95% CI −1.9 - −0.2), בהתאמה. האפקט המטיב של צריכת תה לא הושפע מקבוצה אתנית, מינון הקטצ'ין (catechins) בתה, מצב בריאותי או צריכת קפאין.

המטא-אנליזה הראתה שצריכה ארוכת-טווח (מעל 12 שבועות) של תה, ירוק או שחור, מורידה באופן משמעותי את לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי.

Gang L et al. J Am Coll Cardiol. 2014;64

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני
<