חדשות

הדרכה אינטנסיבית של מטופלים אינה מספקת הקלה על כאבי גב תחתון (JAMA Neurology)

08/11/2018

 

מתן הדרכה אינטנסיבית למטופלים הסובלים מכאב גב תחתון אינה עדיפה על פלסבו בהקלה על אי-נוחות המטופלים, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי-מבוקר חדש, שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת JAMA Neurology.

 

מטרת המחקר הייתה לבחון את התועלת של הדרכה אינטנסיבית של מטופלים עם כאבי גב תחתון. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל גיוס חולים ממרפאות כלליות, מכוני פיזיותרפיה ומרכז מחקר בסידני, אוסטרליה, בתקופה שבין ספטמבר 2013 ועד דצמבר 2015.

 

רופאים ראשוניים הזמינו 618 חולים שהתייצגו עם כאב גב תחתון חד להשתתף במחקר. החוקרים הוציאו מהמחקר 416 משתתפים אפשריים ונותרו עם 202 משתתפים, אשר סבלו מכאב גב תחתון במשך פחות משישה שבועות והיו בסיכון גבוה להתפתחות כאב גב תחתון כרוני, על-פי מדד PICKUP (Predicting the Inception of Chronic Pain). המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת הדרכת מטופלים או לקבוצת פלסבו.

 

כל המשתתפים קיבלו המלצה לטיפול קו-ראשון לכאב הגב מהרופא המטפל הרגיל. המשתתפים השלימו שני מפגשים נוספים בני שעה אחת שכללו הדרכה של המטופלים (מידע אודות כאב וגורמים ביו-פסיכוסוציאליים העשויים לתרום לכך, בשילוב עם טכניקות לטיפול עצמי) או הדרכת דמה (האזנה פעילה, ללא מידע או עצות).

 

התוצא העיקרי היה עוצמת הכאב (בסולם של 11 נקודות) לאחר שלושה חודשים. תוצאים משניים כללו מוגבלות לאחר שבוע אחד, שלושה חודשים, שישה חודשים ושנה אחת.

 

הגיל הממוצע של 202 המשתתפים במחקר עמד על 45 שנים, 103 היו נשים (51%). שיעורי ההשתתפות בקבוצת המחקר עמדו על למעלה מ-90% בכל נקודת זמן.

 

הדרכה אינטנסיבית של המטופלים לא הייתה יעילה יותר מפלסבו בהקלה על עוצמת הכאב (עוצמת כאב ממוצעת לאחר שלושה חודשים של 2.1 לעומת 2.4 נקודות). החוקרים זיהו השפעה קטנה של הדרכה אינטנסיבית של מטופלים על התוצאים המשניים שכללו מוגבלות לאחר שבוע אחד (1.6- נקודות בסולם של 24 נקודות) ושלושה חודשים (הבדל ממוצע של 1.7- נקודות), אך לא לאחר 6 או 12 חודשים.

 

החוקרים כותבים כי תוספת שעתיים של הדרכת מטופלים לטיפול המומלץ בחולים עם כאב גב תחתון, לא הובילה לשיפור תוצאות הכאב.

 

JAMA Neurology. Published online November 5, 2018

 

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני