חדשות

עצות ומשאבים לפי התמחות למניעת בעיות פסיכיאטריות על-רקע התפשטות COVID-19 (מתוך MedPage Today)

29/03/2020

 

מגיפת COVID-19 מהווה אתגר חדש לכולם, עם דגש מיוחד לאנשי צוות רפואי הניצבים בפני אתגרים אישיים ומקצועיים במהלך מחלה זו. רבים מהם מוצאים עצמם מתמודדים עם מספר אתגרים בו-זמנית, כאשר בחלק מהמקצועות ברפואה, כולל מרדימים, רופאים במחלקות לרפואה דחופה וביחידות טיפול נמרץ מצויים בסיכון מוגבר להדבקה בזמן פרוצדורות הנשמה של חולים מאושפזים עם COVID-19.

 

אנשי צוות רפואי המקפידים על מיגון אישי כל-גופי בבית החולים חשופים למגבלות גופניות לטיפול-עצמי במהלך המשמרות: רבים מהם דוחים את מועד האכילה, השתייה והביקור בשירותים, דבר הפוגע ביכולתם לעמוד במעמסה לאורך זמן.

 

רופאים בחדר מיון בניו-יורק, העומדים כיום בחזית הטיפול בחולים עם COVID-19, כתבו על החוויה היומיומית שלהם בהתמודדות עם גורמי הדחק משנית לעליה בהיקף המטופלים; ניהול אמצעי טיפול לנוכח מספר מנשמים מוגבל; חוסר יכולת לדאוג לצרכים אישיים במהלך משמרות ארוכות; ורצון להגן על המשפחה, עם דקונטמינציה יסודית טרם עזיבת מקום העבודה ולאחר הגעה הביתה.

 

נסיבות מאתגרות אלו דורשות תשומת לב זהירה לדאגה-עצמית וניהול לחצים במטרה להבטיח את שלומם של אנשי צוות רפואי ויכולתם לתפקד בעידן של צורך עז בשירותיהם. במאמר פורסמו מספר גישות להתמודדות עם COVID-19 ושמירה על רווחת אנשי צוות רפואי:

 

·       החלטות בריאות – יש להקפיד על איכות שינה, פעילות גופנית, תזונה ושתייה.

·       שיפור הרגלים – יש לבחור תחום אחד לשיפור ולהגדיר יעד. המגיפה הנוכחית מלווה בדרגה גבוהה של אי-ודאות ותחושות אובדן שליטה. קביעת יעדים אישיים עשויה לסייע להישאר עם רגליים על הקרקע ולהתמקד בדברים בהם ניתן לשלוט.

·       מעקב אחר רמת הדחק – תחושות הדחק עשויות להתבטא ברמה נפשית, רגשית וגופנית. חשוב לעקוב אחר רמת המתח בשרירים, תדירות ועצימות תחושות קשות והשפעות גופניות אפשריות, כולל כאבי ראש, כאבי בטן וקשיי שינה.

·       זיהוי הרגשות שלך – חרדה, עצבות, פחד, כעס ותסכול עשויים להיות נפוצים ולרוב חולפות וחשוב לבחון אותם באופן לא-שיפוטי, דבר המסייע בהתגברות מהירה יותר על תחושות אלו.

·       שימוש בטכניקות להפחתת דחק – לחץ מפעיל את המערכת הסימפתטית ומותיר אנשים במצב על עירות-יתר. גם תחושת דחק בדרגה נמוכה ולאורך זמן עשויה להשפיע לרעה על השינה, מצב רוח, לחץ דם וקורטיזול – כל אלו עשויים להפחית את היכולת להתמודד עם גורמי דחק בעתיד. ישנם מספר כלים העשויים לסייע בהפחתת לחצים, דוגמת Shine, Headspace, UCLA Mindful: Meditations for Well Being, כמו גם המלצות מטעם ה-Society for Health Psychology.

·       חמלה לעצמך ולאחרים – יש להבין כי כולם עושים כמיטב יכולתם בעידן של משבר.

·       שמירה על קשרים חברתיים – שמירה על קשרים חברתיים בעידן זה עשויה להיות חשובה מתמיד וניתן לשמור על קשרים דרך הטלפון, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט או מגוון רשתות חברתיות.

·       מציאת חלל אישי בבידוד

·       הגבלת גישה לחדשות

·       הכרת תודה ושמירה על גישה חיובית

 

איגודים שונים פרסמו רשימת המלצות והנחיות כיצד לשמור על הבריאות הנפשית בעידן זה.

 

קרדיולוגיה

דרמטולוגיה

רפואה דחופה

אנדוקרינולוגיה

רפואת אף-אוזן-גרון

אתיקה

גסטרואנטרולוגיה

גריאטריה

מחלות כבד

מחלות זיהומיות

נפרולוגיה

נוירולוגיה

סיעוד

אונקולוגיה

פתולוגיה

רפואת כאב

רפואה ראשונית

פסיכיאטריה ופסיכולוגיה

בריאות הציבור

רפואת ריאות/טיפול נמרץ

רדיולוגיה

ריאומטולוגיה

רפואת שינה

ניתוח

 

לידיעה ב-MedPage Today

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני