חדשות

אכילה תחומה בזמן – ככל הנראה מועילה, אך הראיות בנושא מוגבלות

30/06/2021

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

אכילה תחומה בזמן - כלומר צמצום מספר השעות שהאדם אוכל במהלך היום - עשויה לגרום לירידה מתונה של 1%-4% במשקל, גם ללא הפחתה בכמות הקלוריות, כך עולה ממחקרים שפורסמו בנושא, אך הראיות בנושא מוגבלות. "נראה כי סוג זה של צום לסירוגין משפר את רמת הגלוקוז בדם, לחץ הדם והלחץ החמצוני" אמרה ד"ר קורטני פיטרסון, שסיכמה את הידוע עד כה על אסטרטגיית ההרזיה הפוטנציאלית הזו בכנס של האגודה האמריקאית לסוכרת. התוצאות הטובות ביותר נצפו באכילה תחומה בזמן בשלב מוקדם של היום (כלומר, סיום צום הלילה מוקדם ביום) הכוללת אכילה במשך 8-10 שעות בכל יום (למשל, 8 בבוקר עד 4 אחר הצהריים או 8 בבוקר עד 6 אחר הצהריים) שלאחריהן צום עם מים בלבד בשעות הנותרות. עם זאת, מרבית המחקרים בבני אדם עד כה הם בעיקר מחקרים קטנים, פיילוטים או כוללים זרוע אחת ונמשכו רק עד 3 חודשים, וישנם רק שלושה מחקרים אקראיים ומבוקרים עיקריים עם 25 משתתפים או יותר בכל קבוצה. לדברי פיטרסון, "יש צורך בניסויים גדולים עם כבערך 260 משתתפים לפני שניתן יהיה להסיק מסקנות מוחלטות לגבי ההרזיה והיתרונות הקרדיומטבוליים של אכילה תחומה בזמן".

בתגובה, אמרה יו"ר המושב בכנס כי "ישנה אי וודאות רבה בנושא, כולל החשש הפוטנציאלי שאכילה תחומה בזמן עלולה להיות קשורה לאובדן מסת שריר והצורך לזיהוי האוכלוסיות המתאימות ביותר להפקת תועלת מדיאטה זו". בין המחקרים שנסקרו, הייתה סקירה שיטתית של 23 ניסויים שדיווחה כי בממוצע המשתתפים איבדו 3% ממשקלם ההתחלתי ומטה-אנליזה של 19 ניסויים שכללה 475 משתתפים ומצאה השפעה ממוצעת של ירידה של 0.9 ק"ג. עם זאת, שני המחקרים הללו לא השוו בין אכילה תחומה בזמן לבין טיפול בקרה. המחקר האקראי והמבוקר הגדול ביותר בנושא הוא מחקר בן 12 שבועות שבוצע בקרב 271 מבוגרים עם מחלת כבד שומנית לא אלכוהולית בסין ולאחריו המחקר האקראי והמבוקר "TREAT" בן ה-12 שבועות, שפורסם ב-JAMA Internal Medicine באוקטובר 2020. לדברי פיטרסון, שניהם כללו מס' מגבלות מתודולוגיות מסוימות ועל כן, מחקר נדרש מחקר נוסף בתחום.

לכתבה ב-MDedge

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

© e-Med 2021 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני
<