חדשות

עדויות חדשות תומכות ביתרונות הבריאותיים של צום לסירוגין (JAMA Netw Open)

04/01/2022

 

מסקירה חדשה של העדויות בספרות הרפואית, שתוצאותיה פורסמו בכתב העת JAMA Network Open, עולה כי לצום לסירוגין מספר יתרונות רפואיים, הן מבחינת מדדים אנתרופומטריים והן מבחינת תוצאים קרדיו-מטבוליים.

 

מספר מטה-אנליזות קודמות של מחקרים אקראיים ומבוקרים הצביעו על היתרונות הבריאותיים הרבים של צום לסירוגין. כעת ביקשו החוקרים לדרג את העדויות ממטה-אנליזות קודמות של מחקרים אקראיים ומבוקרים אשר בחנו את הקשר בין צום לסירוגין ובין התוצאים הרפואיים על-רקע השמנה.

 

חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Database of Systematic Reviews הוביל לזיהוי 11 מטה-אנליזות, אשר כללו נתונים מ-130 מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת ארבעה סוגי דיאטות צום לסירוגין: יום ללא צריכת קלוריות לסירוגין עם יום אכילה רגילה; מודיפיקציה של הדיאטה הראשונה בה הצריכה הקלורית נעה בין 0 עד 600 קילו-קלוריות ביום למשך 3-5 ימים; דיאטת 5:2 הכוללת שני ימי צום בשבוע ו-5 ימים אכילה לא-מוגבלת; או דיאטה מוגבלת בזמן, הכוללת צום במשך 16-18 שעות ביום ואכילה רגילה במשך 8 או 6 שעות ביום.

 

מהנתונים עלה כי צום לסירוגין לווה בשיפור מובהק סטטיסטית ב-28 מדדים, כולל שיפור במדד מסת הגוף, ריכוז סוכר ואינסולין בצום, לחץ דם, משקל גוף, מסת שומן, רמות כולסטרול כולל, LDL וטריגליצרידים.

 

החוקרים מדווחים על עדויות באיכות גבוהה אשר קשרו בין מודיפיקציה של הדיאטה הראשונה בה הצריכה הקלורית נעה בין 0 עד 600 קילו-קלוריות ביום למשך 3-5 ימים ובין ירידה מתונה במדד מסת הגוף במבוגרים בריאים ובאלו עם עודף-משקל, השמנתה, או מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול. עדויות באיכות מתונה תמכו בשישה קשרים בין צום לסירוגין והשפעה חיובית על המצב הבריאותי, כאשר יתר הקשרים המשמעותיים התבססו על עדויות באיכות נמוכה מאוד.

 

ממצאי הסקירה מעידים על היתרונות הרפואיים של צום לסירוגין, הן מבחינת מדדים אנתרופומטריים והן מבחינת מדדים קרדיו-מטבוליים. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים עם מעקב ארוך במטרה להבין טוב יותר את ההשפעה של דיאטות צום לסירוגין על אירועים קרדיווסקולאריים ותמותה.

 

JAMA Netw Open. 2021

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

© e-Med 2022 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני
<