חדשות

ההשפעה של פעילות גופנית בשעות הבוקר לעומת בשעות אחר הצהריים על ספיגת ברזל (Med Sci Sports Exerc.)

07/11/2019

 

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Medicine and Science in Sports and Exercise עולה כי למרות שפעילות גופנית מובילה לעליה בריכוזי IL-6 ו-Hepcidin, ברזל נספג בצורה הטובה ביותר בבוקר לאחר פעילות גופנית, עדות לכך שייתכן מנגנון זמני במהלך החלון שלאחר פעילות גופנית המעודד ספיגת ברזל.

 

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של Hepcidin ודלקת לאחר פעילות גופנית מאומצת על ספיגת ברזל, תוך השוואת התוצאות לאחר פעילות גופנית בבוקר לעומת פעילות אחר הצהריים.

 

מדגם המחקר כלל 16 ספורטאים מנוסים (10 גברים, 6 נשים) עם ריכוז פריטין נמוך מ-50 מק"ג/ליטר, אשר השלימו פרוטוקול ריצה בן 90 דקות בבוקר או בשעות אחר הצהריים ולאחר מכן חצו לקבוצה המקבילה. נוזל מועשר ברזל ניתן עם ארוחה סטנדרטית 30 דקות לאחר פעילות גופנית ובתנאי ביקורת במהלך כל שלב במחקר, אשר ניתן כארוחת בוקר או ארוחת ערב. דגימות דם ורידי נאספו לפני, מיד לאחר ושלוש שעות לאחר פעילות גופנית ותנאי ביקורת למדידת ריכוז פריטין בדם, IL-6 ו-Hepcidin-25.  דגימת דם ורידית אחרונה נאספה 14 ימים לאחר כל שלב במחקר במטרה לקבוע את שילוב ברזל בכדורית הדם האדומה, אשר שימש לחישוב ספיגת ברזל.

 

מהנתונים עולה כי פעילות גופנית הובילה לעליה משמעותית בריכוזי IL-6 ו-Hepcidin-25 לוש שעות לאחר פעילות גופנית. במהלך החלק במחקר בו פעילות גופנית בוצעה בשעות אחר הצהריים, ריכוזי Hepcidin הדגימו שונות יומית, עם עליה של 0.55 nM במנוחה, לפני עליה נוספת של 0.68 nM מהרמה לפני-ריצה עד שלוש שעות לאחר הריצה.

 

שיעור ספיגת ברזל היה גבוה יותר משמעותית בארוחת הבוקר לאחר ריצה בשעות הבוקר, בהשוואה לשיעור הספיגה במנוחה (0.778%, p=0.020) ובארוחת הערב לאחר ריצת בוקר (0.672%, p=0.011).

 

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי ספיגת ברזל גבוהה יותר בבוקר לאחר פעילות גופנית, כאשר ייתכן וקיים חלון זמנים המעודד ספיגת ברזל לאחר פעילות גופנית.

 

Med Sci Sports Exerc. 2019;51(10):2147-2155

 

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני
<