מאמרי מערכת

בונוסים במערכת הבריאות – המנהלים ירוויחו והחולים ישלמו את המחיר/מאמר אורח מאת שמוליק בן יעקב יו''ר האגודה לזכויות החולה

22/08/2019

באחרונה עלו פרסומים על רצון המדינה להציע בונוסים במסגרת מערכת הבריאות למנהלים שיעמדו ביעדים תלויי ביצועים תקציביים.  על פניו רעיון מצוין, ניתן בונוסים למנהלים שיתאמצו יותר ונשפר את המערכת. אלא שלמהלך שכזה יש השלכות נוספות שעלולות "לצוץ" והחולים הם אלה שכרגיל ישלמו את המחיר.

זה לא סוד שמערכת הבריאות היא מערכת גרעונית שבמשך כל השנים נפגעת בתקצוב על ידי משרד האוצר. את התוצאות לפגיעה הזו, אנחנו רואים כיום בתורי ההמתנה הארוכים, בירידה בזמן הטיפול המוקדש לכל מטופל, בצפיפות בבתי החולים. כל אלו, אגב, מביאים לגידול ההוצאה בכיסם של האזרחים ולהקטנת הוצאות הממשלה. והרי רק לאחרונה פורסמו נתונים לפיהם אחוז השתתפת המדינה בהוצאות בריאות היא מהנמוכים ביותר בהשוואה ליתר מדינות OECD.

כפי הנראה, מצב זה לא מספק את האוצר והוא רוצה להגדיל את הנטל על האזרחים. הדרך לשם היא יצירתית – התייעלות באמצעות תגמול למנהלים. וכבר הנחת היסוד הראשונית היא בעייתית: כיום המנהלים במערכת הבריאות לא מתאמצים מספיק, לא איכפת להם מהמערכת ואם ניתן להם תגמול כספי נוסף, אזי יצאו משלוותם ויתחילו לעבוד. ואיך יתחילו לעבוד בשביל התקציבים? קיצוצים.

במערכת הבריאות כיום, 75%-80% מההוצאות טמונות בשכר המטפלים והעובדים, שם הפוטנציאל הגדול ביותר לחסכון והמקום הראשון לקצץ בו. וזה ישפיע באופן כמעט אוטומטי על מדיניות תורי ההמתנה. ביד אחת, על מנת לקצר את התורים, הוקצה תקציב מיוחד והשתתפות בתקציב הנדרש להקמה ותפעול מוקדי רפואה דחופה. ביד השנייה, על ידי מהלך שכזה, יקפיאו גיוס כוח אדם. מאות רופאים לעתיד שלא מתחילים התמחות, ימשיכו לשבת בבית כי בתי החולים ירצו לחסוך בהוצאות ויקפיאו את הגיוס המתמחים. אותו הדבר יקרה גם ברפואת הקהילה.

והטיפולים? כבר כיום חולים רבים נאבקים מול הקופות שלא מאשרות לבצע בדיקות מסוימות, לעיתים ללא נימוק. המטופלים החזקים נאבקים ומשיגים אישורים, אבל מה יעשו החולים החלשים יותר? יקבלו את גזר הדין וייפגעו. קופות החולים מפתחות מערכות ושירותים שמביאות לשיפור רמת השירות כמו שיקום בבית, טיפול בחולים במצב מורכב ועוד. השירותים הללו עולים כסף שהקופות לא חייבות על פי חוק להוציא אותו וגם כאן קל מאוד לחסוך כדי להשיג את הבונוס הנכסף.

חיסכון יתבצע גם באמצעות הורדת תעריפים למטפלים ולמוסדות שבהסכם עם בתי החולים. הקופות הרי מונופול ברכישת השירותים ומוסד שלא עובד עם אחת מהקופות הגדולות ייאלץ לסגור את שעריו. כדי לשרוד, המוסדות יורידו את רמת השירות, יגייסו עובדים מתחילים ולא מקצועיים, יצמצמו את משך זמן הטיפול וכן הלאה. וכל זאת עוד לפני שדיברנו גם על רכישת ציוד והשקעה בתשתיות – קל מאוד יהיה לדחות הוצאות אלו בשנה שנתיים ולהראות חסכון בהוצאות לטווח קצר. את המחיר נשלם בעתיד.

כדי לעטוף את ההצעה יפה דיברו גם על מספר מדדי רמת שירות ואיכות טיפול. אלו מדדים קשים למדידה אבל אם אפשריים, מדוע המדינה לא דורשת מהמנהלים להקפיד ולשפר מדדים אלו ומפקחת על רמת הביצוע שלהם? לו היו מתנים את מתן הבונוס במדדי איכות בלבד, אולי אפשר היה להגיד בוא ננסה. אלא, שהתנאי הבסיסי לקבלת בונוס היא עמידה בתקציב הקופה - קודם כל תחסוך כסף למערכת, תראה שאתה משפר אותה ותקבל בונוס. כרגיל החולים הם אלה שישלמו את המחיר.

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני