הרצאות מצגות

חדשות מפורום התזונה בניהולה של ד''ר סיגל אילת: תזונה לחולי סרטן מעי, השונה והמשותף לדיאטת DASH וים תיכונית

23/10/2010

בשבועות האחרונים הייתה תנועה ערה בפורוםהתזונה בניהולה של ד"ר סיגל אילת (בתמונה)  ובחסות  Unilivet  . התקיימו דיונים על מחקרים חדשים בתחום התזונה שהתפרסמו ב-e-Med.

נביא כאן מקצת מהשאלות והתשובות שחשבנו כי יש להן חשיבות לכלל מנויי האתר. אתם מוזמנים כמובן להצטרף לפורום אם לעיון בדיונים ואם בהעלאת נושאים ושאלות:

  • דנית שאלה על דיאטה המתאימה לחולי סרטן המעי:  קראתי כי ממחקר חדש עולה כי שמירה על משקל גוף תקין ופעילות גופנית עשויות לצמצם את היארעות סרטן המעי הגס http://www.emed.co.il/emed/new/usersite/content.asp?CatID=13&ContentID=248557, האם פרט לכך ידוע על תזונה שנחשבת מגנה במקרים של סרטן מעי?    להלן תשובתה המפורטת של ד"ר אילתבחיפוש בספרות לא מצאתי המלצות קליניות רשמיות, יחד עם זאת קיימות מטא-אנאליזות (של מחקרים תצפיתיים ולא התערבותיים), שמראות את הקשרים הבאים:

1.מטא אנאליזה אחרונה של 14 מחקרי עוקבה מצאה קשר הפוך לא חזק בין צריכת ירקות ופירות להיארעות סרטן המעי הגס: צריכת 800 גר' וןמעלה של ירקות ופירות בהשוואה ל- 200 גרם ומטה היתה קשורה ליחס צולב לסיכון לסרטן המעי הגס הדיסטאלי: 0.74 (רב"ס 95%: 0.74-0.95 ( P(trend) = .02) הסיכון לסרטן המעי הגס הקרוב היה 1.02 (רב"ס (0.82- 1.27) P(trend) =0 .57) J Natl Cancer Inst. 2007 Oct 3;99(19):1471-83. Epub 2007 Sep 25 2.

2. סיכום 13 מחקרים פרוספקטיביים מצא קשר הפוך בין צריכת סיבים לסרטן המעי הגס, אבל הקשר לא היה מובהק סטטיסטית לאחר תיקנון לגורמי סיכון אחרים. JAMA. 2005 Dec 14;294(22):2904-6.

3. ההשפעה הכמופרוטקטיבית של חומצה פולית נבדקה במספר מחקרים התערבותיים אבל לא ניתן עדיין לצאת בהמלצה לגביה. (סקירת ספרות 2010) . אנאליזה נוספת מ- 13 מחקרים פרספקטיביים: לא נמצא קשר בין שתיית קפה או משקאות ממותקים לסרטן המעי הגס, אבל קשר חיובי חלש נמצא עם שתייה מרובה של תה. J Natl Cancer Inst. 2010 Jun 2;102(11):771-8 5. 5. נמצא קשר הפוך בין רמות פירידוקסאל-5 פוספט (הצורה הפעילה של ויטמין B6) לסרטן קולורקטאלי (עדיין לא הוכח שתוספת שלו מועילה). JAMA. 2010 Mar 17;303(11):1077-83.. בהמלצות ה- American Dietetic Association מ- 2003, מציינים שדיאטה צמחונית, מופחתת שומן רווי, כולסטרול וחלבון מבע"ח ועשירה ב- carbohydrates, fiber, magnesium, potassium, folate, and antioxidants such as vitamins C and E and phytochemicals. נמצאה קשורה באופן הפוך להיארעות סרטן המעי הגס. J Am Diet Assoc. 2003 Jun;103(6):748-65

נראה לי שבמקום לענות על השאלה פתחתי שאלות רבות אחרות... חג סוכות שמח!

  • שרגא התעניין בהבדלים בין דיאטה ים תיכונית ל-DASH ושאל: מחקר נוסף שהתפרסם השבוע http://www.e-med.co.il/emed/new/usersite/content.asp?CatID=13&ContentID=248800 הראה יתרון נוסף לדיאטת DASH בהורדת סיכון לאבנים בכליות. אשמח לקבל הסבר פשוט וברור ככל האפשר לגבי ההבדלים בין דיאטת DASH לדיאטה ים תיכונית שגם זכתה למחקרים מצויינים בשנים האחרונות בהשפעתה על תוחלת חיים ומניעת תחלואה. בקיצור, מה המשותף ומה השונה בין שתיהן ולמי ניתן להמליץ מה..תודה !  ותשובתה של ד"ר אילת לא איחרה להגיע:

שתי הדיאטות דומות במרכיבים רבים, בהמשך אפרט במה הן שונות אחת מהשנייה:
דיאטת DASH מבוססת על ההמלצה להקפיד לאכול מספיק ירקות ופירות ליום (ההמלצה האמריקאית עומדת על 9 ליום), ולהוסיף לפחות 3 מוצרי חלב דלי שומן ליום.
DASH = DIETARY APPROACHES TO STOP HYPERTENSION פורסמה בשנת 2000 בארה"ב ע"ס מחקר שלפיו ניתן לטפל בלחץ דם ע"י תזונה נכונה. התוצאות של אכילה לפי העקרונות הבאים נמצאו יעילות: בפירות , ירקות, דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי שומן. המלצות הן: שומן – 27% מהקלוריות, שומן רווי - 6%, כולסטרול -150 מ"ג, אשלגן – 4700 מ"ג, סידן – 1250 מ"ג, מגנזיום – 500 מ"ג וסיבים – 30 מ"ג. יש לצרוך לפחות 3 מנות של מוצרי חלב דלי שומן. סידו מגנזיום ואשלגן המצויים בחלב יעילים להפחתת לחץ דם. ההמלצה היא של לפחות 5 מנות ירקות ביום ו –3 פירות. ירקות ופירות מכילים אשלגן, מגנזיום, ויטמין C ופלבנואידים,סיבים וחומצה פולית העוזרים להורדת לחץ דם ולבריאות הלב. חשוב להגביל את צריכת המלח ל-2400 מ"ג נתרן ביום השווה לכפית מלח.

מאפייני הדיאטה הים תיכונית:
להגביר צריכת פירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות,דגים ומוצרי חלב דלי שומן
להפחית צריכת שומן רווי ולהחליפו בשומן חד בלתי רווי, צריכת מזונות טריים ולא תעשייתיים. הפחתת צריכת בשר אדום שמן וצריכה מתונה של אלכוהול (בעיקר יין אדום- אבל זה נושא לכשעצמו).
Trichopoulou A, Kouris-Blazos A, Wahlqvist ML, Gnardellis C, Lagiou P, Polychronopoulos E, et al. Diet and overall survival in elderly people. BMJ 1995;311:1457-1460.

הדיאטה הים תיכונית מורכבת ממספר עקרונות, שכל אחד מהם הוכח כמשפר גורמי סיכון למחלת לב וכלי דם:
פירות וירקות - סיבים תזונתיים וויטמינים אנטיאוקסידנטים מהמזון
דגים - חומצות שומן אומגה-3
מוצרי חלב דלי שומן - גם הפחתת שומן בדיאטה וגם העלאת כמות סידן
שתייה מתונה של אלכוהול - הוכחה כמגינה בפני מחלת לב 

לפי הרשימות לעיל ניתן לראות שיש הבדלים בין הדיאטות אבל יש גם הרבה משותף. דיאטת DASH אינה מתייחסת לסוג השומן וסוג הדגנים וכן לא לאלכוהול. הדיאטה הים תיכונית אינה מתייחסת לתכולת מלח. שתי הדיאטות נבדקו במחקרים שונים. לא ידוע לי על מחקר שהשווה ביניהן. יחד עם זאת,דיאטת DASH נבדקה והוכחה כיעילה להפחתת יתר לחץ דם ואבני כלייה. הדיאטה הים תיכונית נקשרה להפחתת הסיכון למחלת לב ולסוכרת.

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני
<