מאמרי מערכת

פנימית בבית – איך עושים זאת עם חולי קורונה?/מאמר אורח מאת טל ספיר (*)

26/02/2021

אתגרי מערכת הבריאות של השנה האחרונה העצימו עוד יותר את הצפיפות הגדלה בבתי החולים בישראל ועקב כך גם את הדרישה לפיתוח שירותי אשפוז בבית. בעוד שמחלקות רבות בבתי החולים הוסבו למחלקות קורונה, הצורך בפנימית בבית גם לחולי קורונה הלך והתרחב.

מחלקת פנימית בבית של צבר רפואה מעניקה טיפול המהווה חלופה מלאה לאשפוז במחלקה פנימית בבית החולים. לכל מטופל המאושפז בביתו ישנו צוות רפואי האחראי עליו מסביב לשעון. כל חולה קורונה שמגיע למחלקת פנימית בבית מקבל תוכנית טיפול שהוכנה על ידי רופא פנימאי מומחה ומותאמת למצבו הרפואי. בכל יום, לפחות פעם ביום אם לא יותר, מגיעים לביתו של המטופל רופא ואחות. המטופל ובני משפחתו מקבלים את מספר הטלפון האישי של האחות כדי שבנוסף למוקד רפואי הפעיל מסביב לשעון, אפשר יהיה ליצור איתה קשר בכל שעה ביממה. בכל ביקור בית אצל מטופלי קורונה נלקחים מדדים שונים כמו לחץ דם, סטורציה, חום, דופק ומספר נשימות בדקה, ומטפלים במידת הצורך במטופל באינהלציות וחמצן, בסטרואידים ובזריקות קלקסן לדילול הדם. בדיקות וטיפולים אלו זהים בדיוק לאלו שניתנים בבתי החולים. אם יש דבר המייחד את האשפוז הביתי, מלבד היתרונות הברורים, הוא עצם המפגש עם המטופל בסביבה הטבעית שלו, מפגש ייחודי ומרגש עבור שני הצדדים, גם מצד המטופל ובני משפחתו וגם מצד הצוות.

למעשה, אנשי הצוות הם אורחים בבית המטופל ומתאימים את עצמם לנוחות ולזמנים של המטופל בביתו, בלבוש אזרחי של הצוות, וכמובן בתקופה זו במיגון מלא התואם לחולי הקורונה, והוא פועל על פי לוח זמנים יומי המותאם למטופלים. כל זה מתאפשר בזכות הרופאים והאחיות שלוקחים על עצמם את האחריות במסירות כה רבה, נוגעים בליבו של המטופל ומעניקים מעטפת של תמיכה תוך גילוי רגישות לזיהוי צורכי המטופל בסביבתו הטבעית.

השירות הוא כה יוצא דופן וייחודי בעיני המטופל ומשפחתו כשהחלופה של אשפוז בתקופת הקורונה בביה"ח עומדת לנגד עיניהם שאנו זוכים לתגובות חמות ממטופלים רבים  אשר מציינים לטובה את הפגנת תחושת הביטחון, הסבלנות, האמפטיה והרגישות היוצאת מהרגיל. התגובות הללו הן שנותנות לנו את הרוח הגבית לקום בכל בוקר ולהיות שם עבורם.

פנימית בבית לחולי קורונה מותאמת לכל אדם בוגר, מגיל 18 ומעלה, שמצבו מוגדר יציב והוא לא נמצא בסיכון גבוה להתדרדרות עד כדי סכנת חיים מיידית או באופן שדורש החייאה או יחידה לטיפול נמרץ. הפניה לשירות יכולה להגיע ממחלקה פנימית, מחדר מיון או ממרפאה בקהילה, ומאושרת על ידי רופא פנימאי מומחה מטעמנו. כיוון שאנו לא נוכחים ברציפות בבית המטופל, אנו מוודאים שיש בסביבת הבית מטפל עיקרי כמו בן משפחה, אדם קרוב או מטפל סיעודי.

עד ארבע שעות מרגע שמתקבלת הפניה לפנימית בית, הצוות שלנו מגיע לבית המטופל. האשפוז בבית נמשך לרוב בין שלושה לחמישה ימים, ואפשר במקרה הצורך לקבל אישור מקופת החולים להארכת האשפוז עד שיוכל להשתחרר להמשך מעקב בקהילה.

במקרים שבהם מצבו של מטופל בפנימית בבית אינו יציב והוא מוכרח ניטור רציף, אנו מפנים אותו באמבולנס לחדר המיון עם מכתב הפניה הכולל את כל המידע הרלוונטי על המטופל ועל מצבו. כדי לאפשר מעקב טוב יותר, פיתחנו בצבר מדד פנימי שנבחן בכל ביקור ומתייחס למצבו הקליני של המטופל על פי מצב ההכרה ומצב נשימה, והוא מסייע לרופא בכיר לקבוע האם המטופל צריך לעבור לבית החולים או יכול להישאר באשפוז הביתי. כמובן שגם המטופל והמשפחה יכולים בכל רגע נתון להחליט אם להעביר את החולה לבית החולים, שכן האשפוז הביתי אינו חובה אלא זכות, אך מחובתנו לבצע את ההחלטה האחראית והנכונה ביותר לבריאותו.

התיק הרפואי של המטופל ממוחשב ועובר לקופות על בסיס יומי כדי לאפשר תקשורת פתוחה ושיתוף פעולה מלא. במקרים שהמטופל צריך בדיקת דימות, אנחנו מתאמים זאת מול הקופה, מסיעים את המטופל לבדיקה ובחזרה לביתו. בדיקות המעבדה נלקחות על ידינו בבית ואנו משנעים אותן למעבדות קופת החולים. דברים אלו נועדו בסופו של דבר כדי להעניק למטופל את הטיפול הטוב ביותר עבורו.

חשוב לציין כי פנימית בבית, וכל מה שכלול בשירות, מפוקח על ידי משרד הבריאות וממומן על ידי קופות החולים באופן מלא. משרד הבריאות מעודד את תחום האשפוז הביתי בישראל, וכן גם קופות החולים הפנו יותר ויותר מטופלים לשירות בשנה הזו מתוך הבנה לחשיבותו. שיתוף הפעולה הזה, שהולך וגדל מאז פרוץ הקורונה, הוא מבורך, שכן בסופו של דבר המטרה היא להביא את המטופלים לבריאות איתנה בדרך הטובה ביותר.

(*) הכותבת היא טל ספיר, מנהלת מערך הסיעוד הארצי ב'צבר רפואה'

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2021 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני
<