חדשות

הפחתת צריכת פחמימות בבוקר עשויה לסייע בירידה במשקל והצרת היקף מותניים (מתוך כנס ה-EASD)

11/10/2018

 

הגבלת צריכת פחמימות בבוקר, בשילוב עם דיאטה ים-תיכונית דלת-קלוריות, עשויה להוביל לשיפור בהפחתת משקל ואובדן שומן, הפחתת מדד מסת גוף והפחתת היקף מותניים, בהשוואה לדיאטה ים-תיכונית בלבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש אך קטן מיוון, שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-EASD (European Association for the Study of Diabetes).

 

מדגם המחקר כלל 70 משתתפים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר (58% נשים), כאשר 24 מהם סבלו גם מסוכרת מסוג 2. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 50 שנים ומדד מסת הגוף הממוצע עמד על 34 ק"ג למטר בריבוע.  המשתתפים חולקו באקראי לשתי קבוצות: קבוצת התערבות, שכללה הגבלת צריכת פחמימות בבוקר ל-300-500 קילו-קלוריות של מזונות דלים מאוד בפחמימות (דוגמת ביצים, גבינה קשה, נקניקיות) בין ארוחת הבוקר וחטיף באמצע הבוקר; או קבוצת ביקורת, שכללה דיאטה ים תיכונית שכל 300 קילו-קלוריות של מזון ים-תיכוני קלאסי בין ארוחת הבוקר וחטיף באמצע הבוקר.  שתי הדיאטות היו זהות במהלך שארית היום. המשתתפים התבקשו להקפיד על דרגת פעילות קבועה לאורך המעקב. הצריכה הקלורית הממוצעת נעה בין 1,300-1,500 קילו-קלוריות/יום בשתי הקבוצות.

 

מתחילת המחקר ועד לאחר שמונה שבועות, בשתי הקבוצות תועד שיפור משמעותי קלינית במדדים סומאטומטריים עם מובהקות סטטיסטית בין הקבוצות. עם זאת, זוהו גם הבדלים בין הקבוצות.

 

עד לתום המחקר זוהתה ירידה גדולה יותר בהיקף של 3.5 ק"ג במשקל הגוף בקבוצת ההתערבות; הבדל של 1.05- ק"ג/מטר בריבוע במדד מסת הגוף; ירידה של 3.21- סמ"ר בהיקף המותניים; וירידה של 1.45- ק"ג במסת השומן; כל הממצאים הללו נטו לטובת הגבלת צריכת פחמימות בבוקר.

 

עד לתום השבוע הרביעי והשמיני מספר רב יותר של מטופלים בקבוצת ההתערבות איבדו 5-10% ממשקל הגוף הכולל, בהשוואה לקבוצת הביקורת (לאחר שמונה שבועות: 77% לעומת 31%). יתרה מזאת, בכל משתתף בקבוצת ההתערבות נרשמה ירידה של לפחות 5% ממשקל הגוף עד לתום המחקר, זאת בהשוואה ל-65% מהמשתתפים בקבוצת הביקורת.

 

באשר למדדים אחרים, כולל המוגלובין מסוכרר, החוקרים לא זיהו הבדלים מובהקים בין שתי הקבוצות.

 

מתוך כנס ה-EASD

 

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני