חדשות

עשר דרכים בהם רופאים עלולים לאבד חולים ומכבודם ברשת החברתית (מתוך אתר מדסקייפ)

08/01/2020

 

 חלק מהרופאים מתרחקים מהרשתות החברתיות מתוך הכרת הסיכונים הרבים הנלווים לכך. רופאים מהווים אוכלוסיה פגיעה במיוחד ברשתות החברתיות, שכן עליהם לשמור על פרטיות חולים, לספק מידע רפואי מדויק לחלוטין ונדרשים להקפיד על התנהגות נאותה כיאה לדמות ציבורית. עם זאת, אין מקום להימנע כליל מהרשת החברתית בשל חששות אלו, אלא להבין את הסיכונים הנלווים ואת הצעדים הנדרשים למזער אותם. במאמר שפורסם באתר Medscape הוצגו מספר סכנות לרופאים ברשתות החברתיות.

 

1)     אי-הכרת האופי הויראלי של הרשת החברתית

 

הרשת החברתית פועלת כמגאפון ויכולה להגדיל פי כמה כל הערה ולהפיצה במספר ערוצים, כך שזו תגיע לעשרות ואלפי אנשים. לעיתים קשה מאוד למחוק כל טעות או הצהרה שגויה מצד רופא. אמנם ניתן להסיר פוסטים שגויים, אך לעיתים מאוחר מדי וייתכן כי הפוסט כבר צולם או הועבר בדרכים אחרות.

 

2)     הפרת פרטיות חולים

המאפיינים של הרשת החברתית הכוללים שקיפות ונתונים אישיים עלולים להוביל להפרת פרטיות מטופלים. מצבים מסוכנים כוללים שיתוף אבחנה של מטופל עם עמיתים, הדגשת מקרה של מטופל באתר של המרפאה והצגת תמונות בהן הפנים או מידע אודות המטופל מופיע בשוגג ברקע. הפרות אפשריות של פרטיות מטופלים מתרחשות לעיתים די קרובות, כאשר אחד המחקרים שבחן 271 בלוגים רפואיים שנכתבו ע"י רופאים ואחיות זיהה 45 מקרים (16.6%) בהם ניתן מידע מספק בכדי שחולים יזהו את הרופא שלהם או את עצמם. שלושה מהבלוגים הללו הציגו תמונות ניתנות לזיהוי של מטופלים.

 

3)     מענה לבקשת חברות מצד מטופל

מטופלים לעיתים שולחים בקשות חברות בפייסבוק לרופאים המטפלים בהם ורופאים עשויים להתחרט כי סירבו לבקשת החברות. בסופו של דבר, הקפדה על מערכת יחסים חיובית עם הרופא משפרת את תחושת הביטחון, מעודדת היענות לטיפול ועשויה אף לסייע בהחלמה.  במחקר אחד אודות בקשות חברות שנשלחו לרופאים, 42 מהרופאים דיווחו כי אינם תמיד דוחים את הבקשה. עם זאת, נוכחות מטופל ברשימת החברים בפייסבוק אינה רעיון טוב שכן כך החולה יכול להגיע לרשימת החברים של הרופא, לצפות בתמונות אישיות או לקרוא הערות אישיות.  חולים אלו יכולים גם להתחיל לשאול שאלות רפואיות, או אף לחפש קשר רומנטי אשר עלול להוביל לצעדים מצד הועדה הרפואית.

 

אחד הפתרונות האפשריים הוא להקים שני דפי פייסבוק: אחד פרטי לבני המשפחה והחברים ואחד מקצועי למטופלים וציבור רחב.

 

4)     מתן עצה רפואית ספציפית למטופלים

כאשר אנשים מגיבים לפוסטים שסיפקו המלצה כללית אודות טיפול מסוים, הם לעיתים קרובות שואלים אודות המקרה הספציפי שלהם. אין מקום להגיב לשאלות אלו, שכן הדבר עלול להוביל לתחלופת שאלות ותשובות והפרה של הנורמות המקובלות אודות ייעוץ לטיפול רפואי. הדיון האישי הנ"ל עשוי גם להוות את הבסיס למערכת יחסים חוקית בין רופא ומטופל. במידה והמטופל יאמין כי עצה שניתנה לו הובילה לנזק כלשהו, אזי הרופא עלול למצוא עצמו נתבע בשל רשלנות רפואית.

 

5)     פרסום התנהגות לא-מקצועית

באתרי פייסבוק של רופאים רבים הם מותירים הערות ותמונות המציגות אותם באור לא-מקצועי, ללא מחשבה על ההשלכות של הדבר. הם אינם מבינים כי חולים, מעסיקים ומעסיקים אפשריים עשויים לצפות בפוסטים הללו. ממחקר שבחן אתרי פייסבוק של אורולוגים עלה כי ב-40% מהדפים היה תוכן אשר עלול היה לעורר התנגדות, כולל התנהגות לא-מקצועית בעבודה או בפגישה, שיכרות או תנוחות או לבוש מיני.

 

6)     פרסום הצהרות לא מקצועיות ברשת חברתית

ברשת החברתית ניתן למצוא דעות ועמדות שונות אודות כל נושא, החל מפוליטיקה ונושאי גזע ועד רשומות רפואיות ממוחשבות. חלק מהמשתמשים מאמינים כי הם מוגנים בשל הכינוי בו בחרו להשתמש, אך ניתן לזהות בקלות את האדם מאחורי הכינוי. הערות אודות גזע או מגדר, בפרט, עשויים להפוך ויראליים ונוטים לעורר מחלוקת וכעס רב.

 

חלק מהרופאים סבורים כי פוסטים ציבוריים הם מקום הולם להתלונן על מטופלים. במחקר שכלל 271 בלוגים של רופאים, 48 תיארו מטופלים באופן שלילי, כולל אחד שדיווח כי החולה הייתה טיפשה, עצלנית ואנוכית.

 

7)     הפרות הגבלות מעסיק בנוגע לשימוש ברשת החברתית

מרפאות, בתי חולים ומערכות בריאות קובעים הגבלות שונות בנוגע לשימוש ברשת החברתית וחשוב להכיר את המגבלות הללו עוד לפני התחלת העבודה במקום, בעיקר במקרים של רופאים המשתמשים באופן נרחב ברשת החברתית. ארגונים רבים אוסרים על השימוש ברשת החברתית דרך המחשבים במקום העבודה והם למעשה פעלו בכדי לחסום את הגישה לאתרים אלו במחשבים. עם זאת, הם אינם יכולים לחסום את הגישה ממכשיר הטלפון או מהמחשבים הניידים ולכן קבעו חוקים אודות השימוש ברשת החברתית באופן כללי.

 

חלק מהמעסיקים הולכים צעד קדימה ומעוניינים לקבל את הזכות לנהל את הפעילויות של הרופא ברשת החברתית.

 

8)     אי-גילוי ניגודי אינטרסים ברשת החברתית

כותבי בלוגים רבים לעיתים רחוקות חושפים ניגודי אינטרסים. ממחקר שבחן בלוגים שנכתבו ע"י אנשי צוות רפואי עלה כי 11% כללו פרסומות למוצרים רפואיים ספציפיים, אך באף אחד מאלו לא הייתה חשיפה של ניגודי אינטרסים. על-פי ה-Federation of State Medical Boards על רופאים לחשוף כל ניגוד אינטרסים או עניינים ולהקפיד על כנות אודות הסימוכין שלהם כרופא. עוד נדרש מרופאים לחשוף קשר שלהם עם תומכים ומפרסמים, בין הדבר נעשה בצורת תשלום או בתמורה לקבלת מוצרים בחינם.

 

9)     התנהגות העלולה ליצור רושם שלילי

מעבר לאמור לעיל, לעיתים רופאים עלולים להתנהג באופן שאינו מהווה עילה לקנסות או פיטורין, אך עלול להציג אותם באור שלילי. הרשת החברתית נועדה לשתף מידע עם אחרים, אך חשוב לשמור על עניין ולעדכן את הדף והפרופיל. הפרופיל של הרופא חשוב לגיוס מטופלים עתידיים, שכן פרופילים לא-מעודכנים של מראות עלולים ליצור את הרושם הלא נכון. כמו כן, חשוב להקפיד על מידע תואם ברשתות החברתיות ולהימנע ממידע סותר בין דפים שונים.

 

10)   פרסום פוסטים בתדירות גבוהה מדי

רופאים רבים עסוקים מדי וכמעט ואינם מפרסמים דבר ברשת החברתית, אך מנגד, רופאים המפרסמים לעיתים קרובות מדי עלולים גם ליצור רושם שלילי. במידה ואלו העוקבים אחר הדף של הרופא מקבלים פוסטים לעיתים קרובות, הם עשויים להתעלם מחלק מהפוסטים לאור ההצפה בפוסטים מאותו משתמש. רבים מאמינים כי פרסום 2-3 פוסטים בשבוע הינה תדירות הולמת ברוב המקרים.

 

 

 

לידיעה במדסקייפ

 

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני