חדשות

מבוגרים שלא יודעים קרוא וכתוב מצויים בסיכון מוגבר לדמנציה (Neurology)

25/11/2019

 

במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מבוגרים שאינם יודעים קרוא וכתוב מצויים בסיכון מוגבר להיארעות והימצאות דמנציה, אך אינם חשופים להידרדרות קוגניטיבית מהירה יותר.

 

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין אי ידיעת קרוא וכתוב ובין הסיכון להימצאות והיארעות דמנציה והידרדרות קוגניטיבית מהירה יותר בקרב קשישים עם רמת השכלה נמוכה.

 

מדגם המחקר כלל 983 מבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה, עם עד ארבע שנות לימוד. הערכת ידיעת קרוא וכתוב התבססה על הצגת שאלה ישירה למטופל אם למד אי-פעם לקרוא או לכתוב. מדדים נוירו-פסיכולוגיים להערכת זיכרון, שפה ויכולת מרחבית נבחנו בתחילת המחקר ובמהלך המעקב שארך כארבע שנים. בכל ביקור הושלמה הערכה תפקודית, קוגניטיבית ורפואית וכן נקבעה אבחנה של דמנציה על-בסיס הקריטריונים המקובלים.

 

בקרב משתתפים שלא ידעו קרוא וכתוב תועד סיכון גבוה כמעט פי שלוש לדמנציה בתחילת המחקר, בהשוואה לאלו שידעו קרוא וכתוב. מבין אלו ללא דמנציה בתחילת המחקר, בקרב משתתפים שלא ידעו קרוא וכתוב תועד סיכון גבוה כפליים להתפתחות דמנציה. בעוד שבקרב אלו שלא ידעו קרוא וכתוב מדדי זיכרון, שפה ויכולת מרחבית שהיו נמוכים יותר בתחילת המחקר, בהשוואה לאלו שידעו קרוא וכתוב, החוקרים לא זיהו קשר בין ידיעת קרוא וכתוב ובין קצב ההידרדרות הקוגניטיבית.

 

החוקרים כותבים כי ההשפעה של השכלה ירודה על הסיכון לדמנציה עשויה להיות קשורה בתפקוד קוגניטיבי בטווח הנמוך, הקרוב יותר לסף האבחנתי של דמנציה, בהשוואה לטווח התפקוד הקוגניטיבי של מטופלים משכילים יותר.

 

Neurology 2019

 

לידיעה ב-MedPage Today

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני
<