טיפול ב-Baricitinib מפחית תמותה בחולים עם COVID-19 תחת הנשמה מלאכותית או ECMO (מתוך Lancet Respir Med)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Respiratory Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב- Baricitinib (אולומיאנט) מפחית תמותה בחולים קשים עם COVID-19 תחת הנשמה פולשנית או ECMO (Extracorporeal Membrane Oxygenation).

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) קבע אישור שימוש חירום למתן Baricitinib לטיפול במבוגרים וילדים מגיל שנתיים ומעלה המאושפזים עם COVID-19 ונדרשים לתמיכת חמצן, הנשמה לא-פולשנית או פולשנית, או ECMO. בחודש אוקטובר בשנת 2020 הסוכנות ביקשה הערכה נוספת של Baricitinib לטיפול במבוגרים במצב קשה עם COVID-19 אשר נדרשו להנשמה פולשנית או ECMO.

החוקרים השלימו מחקר שכלל 101 מבוגרים שגויסו למחקר בין דצמבר 2020 ועד אפריל 2021 מ-18 בתי חולים בארגנטינה, ברזיל, מקסיקו וארצות הברית. כל המשתתפים אושפזו עם COVID-19 ונדרשו להנשמה פולשנית או ECMO. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת Baricitinib במינון 4 מ”ג (51 חולים) או פלסבו (50 חולים), אשר ניתנו פעם ביום למשך עד 14 ימים עם טיפול סטנדרטי, אשר כלל סטרואידים סיסטמיים ב-86% מהחולים.

התוצאים העיקריים כללו תמותה מכל-סיבה לאחר 28 ימים ו-60 ימים, מספר ימים ללא הנשמה, משך אשפוז ומרווח זמן עד החלמה לאורך 28 ימים.

הטיפול ב- Baricitinib הפחית משמעותית את שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר 28 ימים בהשוואה לפלסבו (39% לעומת 58%; יחס סיכון של 0.54, p=-0.03).

החוקרים זיהו עוד ירידה בשיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר 60 ימים בקרב מטופלים ב- Baricitinib לעומת אלו בזרוע הפלסבו (45% לעומת 62%; יחס סיכון של 0.56, p=0.027).

מהנתונים עולה כי אחד מכל שישה מקרי תמותה נוספים לאחר 28 ו-60 ימים היו ברי מניעה בקרב משתתפים שטופלו ב- Baricitinib לעומת אלו בזרוע הפלסבו. לא תועדו הבדלים משמעותיים במספר ימים ללא-הנשמה באלו שהיו בזרוע Baricitinib לעומת אלו בזרוע הפלסבו (ממוצע, 8.1 ימים לעומת 5.5 ימים, P=0.21). בנוסף, משך האשפוז בקרב אלו בזרוע ההתערבות לא היה קצר יותר משמעותית ממשך האשפוז בזרוע הפלסבו (ממוצע, 23.7 ימים לעומת 26.1 ימים, בהתאמה; p=0.05).

שיעורי זיהומים על-רקע הטיפול היו דומים (70% לעומת 71%), כמו גם שיעור אירועי תרומבואמבוליזם ורידי (6% לעומת 6%), עם טיפול ב- Baricitinib או פלסבו. זיהומים חמורים על-רקע הטיפול תועדו ב-44% מהחולים בזרוע הטיפול ב- Baricitinib לעומת 53% מהחולים בזרוע הפלסבו.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאסוף נתונים נוספים אודות השימוש ב- Baricitinib לטיפול בחולים אלו.

Lancet Respir Med. 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה