לאור הכפלת שיעור הדמנציה בעשור האחרון, האיגוד הנוירולוגי מקים בית ספר ללימודי דמנציה במטרה לסייע לשמור על בריאות המוח

מהי מחלת הדמנציה?   מאת האיגוד הנוירולוגי בישראל

דמנציה (בעברית: קיהיון), היא: שם כולל לתחלואת מוח, שמקיפה מצבים, בהם נפגעות יכולות קוגניטיביות ומנטליות, בחומרה, שפוגעת בתפקוד היומיומי.

מהלך המחלה לרוב הדרגתי.
ביטויי הפגיעה: קושי בתהליכי זיכרון, קשב, חשיבה והבנה, שיפוט והתנהגות.

בדמנציה מתקדמת בגיל המבוגר, מאבחנים ומטפלים, בעיקר רופאים מתחומי הגריאטריה, נוירולוגיה ופסיכיאטריה.

הסיבות הנפוצות לדמנציה הן:
מחלת אלצהיימר, או מחלות ניווניות אחרות של המוח, אירועים מוחיים ומחלות כלי הדם המוחיים, וכן דמנציה מעורבת (ניוונית ווסקולארית).

דמנציה מתבטאת על פי רוב בגיל מבוגר. ואולם, יכולה להופיע גם בגילאים צעירים.
כ- 5% מהלוקים בדמנציה הם בני פחות מ- 65 שנים.

התפתחות רפואית חשובה בתחום היא: האפשרות לאבחן ירידה קוגניטיבית בשלבים הרבה יותר מוקדמים מאשר בעבר, עוד טרם התפתחות דמנציה. כמו כן, הכרה בכך שהתהליכים הביולוגים השונים (העומדים בבסיס התחלואה), הם ארוכי טווח, ומתחילים עוד 2-3 עשורים טרם הופעת תסמיני המחלה. 

ולמספרים: 


  • שיעור הדמנציה בעולם הוכפל בדור האחרון.

  •  כ- 50 מיליון גברים ונשים בעולם כיום לוקים בדמנציה.

  •  כ – 10 מיליון מקרים חדשים מתגלים מדי שנה.

  •  הצפי לפי ארגון הבריאות העולמי: שיעור התחלואה ישלש עצמו עד שנת 2050!

  •  העלות הכלכלית של דמנציה בעולם מוערכת כבר כעת בקרוב לטריליון דולר. 

  •  בישראל, מוערך שבין 120,000 150,000 נשים וגברים לוקים בדמנציה.

לפי פרסום עדכני של סיבות מוות מובילות בארץ מטעם משרד הבריאות, עולה כי בין העשור הראשון לשני, בשנות האלפיים, חלה עליה ניכרת בשיעורי תמותה, שיוחסה לאבחנה ראשית של דמנציה (בשיעור של 68% בקרב נשים, ו-65% בקרב גברים). עוד עולה כי, מאז  2018, דמנציה, היא סיבת המוות המדווחת השלישית בקרב נשים בישראל, אחרי סרטן ומחלות לב.

פרופ’ דוד טנה, יו”ר האיגוד הנוירולוגי בישראל אומר: “ישנם גורמי סיכון לירידה קוגניטיבית כמו: גיל מבוגר, סיפור משפחתי וגנטיקה, שאינם ניתנים לשינוי. עם זאת, ניתן להפחית את הסיכון לירידה קוגניטיבית, או להאט אותה- אפשר לסייע לשמור על בריאות המוח, כפי שאפשר לשמור על בריאות הלב.”.
” המניעה והטיפול בדמנציה מהווים אתגר רפואי וחברתי עצום. מצד אחד שכיחות תחלואת הדמנציה ומחלת האלצהיימר, גדלה, בד בבד עם עליית תוחלת החיים. ומצד שני, ההתפתחות המדעית בתחום עצומה. לרשותנו כיום, אמצעי אבחון וסמנים ביולוגים הרבה יותר טובים ומדויקים מאשר בעבר, ואפשרויות עיכוב ומניעה של התחלואה.
חלק מהדמנציות, שמתפתחות במהירות, הן הפיכות וברות טיפול! אף כי מדובר במיעוט מהמקרים, ישנה חשיבות רבה לאבחון מדויק בזמן בכדי לא להחמיץ דמנציה ברת טיפול”.

לנוכח ההתפתחויות הרפואיות החשובות בתחום, מקיים האיגוד הישראלי לנוירולוגיה בימים אלו בית ספר ללימודי דמנציה, שעוסק בהעשרה בהיבטים אבחוניים וטיפוליים, עבור כלל הרופאים והמתמחים הנוירולוגים.

במקביל אושרה רק לאחרונה השתלמות עמיתים (fellowship) ייעודית בנוירולוגיה קוגניטיבית. ההשתלמות בהיקף של שנה-שנתיים ומתמקדת בהתמקצעות בכלל ההיבטים האבחוניים והטיפוליים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה