ההשפעה של חיסונים כנגד קורונה על תפקודי תריס ונוגדנים כנגד בלוטת התריס (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חיסון כנגד נגיף הקורונה מלווה בעליה מתונה בטיטר נוגדנים כנגד בלוטת התריס, כאשר העלייה הגדולה ביותר בטיטר נוגדנים כנגד TPO תועדה בקרב אלו שקיבלו את החיסון של חברת פייזר. עם זאת, לא תועדו מקרים של הפרעה בעלת משמעות קלינית בתפקודי התריס לאחר קבלת החיסון כנגד הזיהום הנגיפי.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההשפעה של חיסון כנגד נגיף הקורונה על תפקודי התריס ונוגדנים כנגד בלוטת התריס, כמו גם את ההשפעה של נוגדנים קיימים כנגד בלוטת התריס על התגובה לחיסון כנגד הנגיף.

מדגם המחקר כלל מבוגרים ללא היסטוריה של COVID-19 או הפרעה בתפקודי התריס, אשר קיבלו את החיסון כנגד קורונה במהלך יוני-אוגוסט בשנת 2021. כל המשתתפים קיבלו שתי מנות חיסון והחוקרים עקבו אחר תפקודי התריס, נוגדנים כנגד TPO וכנגד Tg בתחילת המחקר ושמונה שבועות לאחר קבלת החיסון. עוד תיעדו החוקרים את טיטר הנוגדנים כנגד נגיף הקורונה.

המחקר כלל 215 משתתפים (גיל ממוצע של 49.6 שנים, 37.2% גברים), מהם 60% קיבלו את החיסון של חברת פייזר ו-40% קיבלו את חיסון CoronaVac.

לאחר החיסון, ריכוז TSH לא השתנה משמעותית, אך רמות free T4 עלו מעט (מ-12.0 ל-12.2 פיקומול/ליטר, p<0.001) ורמות free T3 ירדו מעט (מ-4.1 ל-4.0 פיקומול/ליטר, p<0.001). החוקרים מדווחים כי בשלושה חולים בלבד תועדה הפרעה בתפקודי תריס לאחר החיסון, כאשר בכל המקרים לא היה מדובר בפרעה משמעותית קלינית.

טיטר הנוגדנים כנגד TPO וכנגד Tg עלה באופן מתון לאחר החיסון (p<0.001), ללא שינויים משמעותיים בשיעור המקרים החיוביים לנוגדנים כנגד TPO או Tg.

השינויים בתפקודי התריס ונוגדנים כנגד בלוטת התריס היו דומים לאחר החיסון של חברת פייזר או CoronaVac, למעט עליה גדולה יותר בטיטר נוגדנים כנגד TPO בקרב אלו שקיבלו את החיסון של חברת פייזר (p<0.001).

תגובת הנוגדנים המנטרלים כנגד נגיף הקורונה הייתה דומה בין המטופלים, ללא הבדלים בין אלו עם ואלו ללא נוגדנים כנגד בלוטת התריס טרם קבלת החיסון.

ממצאי המחקר תומכים בבטיחות חיסונים כנגד נגיף הקורונה, כאשר מהממצאים עולה כי מצד אחד, לא תועדה עליה משמעותית בהפרעות בתפקודי התריס לאחר החיסון ומצד שני, נוכחות נוגדנים כנגד בלוטת התריס לא פגעה ביעילות החיסון.

J Clin Endocrinol Metab, June 9, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה