השתלת תאי לבלב הדגימה תוצאות מרשימות בטיפול בסוכרת מסוג 1 (ADA annual scientific sessions)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

על פי דיווח במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לסוכרת, שני מטופלים עם סוכרת מסוג 1 שיפרו את השליטה ברמת הגלוקוז בדם שלהם לאחר טיפול באיים הניסויים של חברת Vertex שמקורם בתאי גזע אלוגניים, כאשר המטופל הראשון כעת בלתי תלוי לחלוטין באינסולין 9 חודשים לאחר ההשתלה. לפני ההליך, לשני המטופלים היה חוסר מודעות להיפוגליקמיה והם חוו פרקים מרובים של היפוגליקמיה חמורה, מצבים שנחשבו חמורים מספיק כדי להצדיק את הסיכון לדיכוי חיסוני (שנדרש עבור השתלות האיים שמקורן בתאי גזע. למטופל הראשון, גבר בן 64 עם סוכרת מסוג 1 במשך יותר מ-40 שנה, יש כעת המוגלובין A1c בטווח התקין ללא נטילת אינסולין יותר מ-9 חודשים לאחר ההליך. השנייה, אישה בת 35 עם סוכרת מסוג 1 במשך 10.7 שנים, חוותה הפחתה של 30% בשימוש באינסולין וזמן מוגבר משמעותי בטווח היעד של הגלוקוז, כ-5 חודשים לאחר ההשתלה.

השתלת תאי איים בלבלב המתקבלים מן המת הוכחה כמונעת היפוגליקמיה חמורה ומשפרת את השליטה הגליקמית בחולים עם סוכרת מסוג 1, אך הן מוגבלות בכמות והעדויות מעידות על איכות משתנה. איים המיוצרים באמצעות התמיינות מתאי גזע פלוריפוטנטיים אנושיים מייצגים חלופה לתרומה מן המת. חולה שלישי קיבל לאחרונה את המינון המלא של VX-880 אך לא היה חלק מהדוח הנוכחי, והגיוס המתוכנן הוא של 17 חולים, אך הניסוי נמצא כעת בהמתנה קלינית בהוראת מינהל המזון והתרופות האמריקני סביב שאלת הקריטריונים לעליה במינונים.

החוקר הראשי הציג נתונים עבור כל אחד משני החולים, 270 ימים עבור חולה 1 ו-150 ימים עבור חולה 2. לפני ההשתלות, חולה 1 חווה חמישה אירועים חמורים של היפוגליקמיה וחולה 2 חווה שלושה. לשניהם היו רמות C-פפטיד בלתי ניתנות לזיהוי בתחילת המחקר. בתגובה לבדיקת סבילות לארוחה, חולה 1 הראה תגובה משמעותית של C-peptide ביום 90, שעלתה ביום 180. באופן דומה, לחולה 2 היה גם C-פפטיד מוגבר שעלה לטווח הניתן לזיהוי ביום 90 עם הורדת גלוקוז משופרת. המוגלובין A1c ירד בחולה 1 מ-8.6% בקו הבסיס ל-6.9% ביום 180, ל-5.2% ביום 270. עבור חולה 2, הירידה הייתה מ-7.5% לשפל של 6.4% ביום 57, אז חזרה ל-7.1% ביום 150.

לכתבה ב-Medscape

לכתבה ב-vertex

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה