פורמולציה חדשה לתוספי תזונה לטיפול בניוון מקולרי הקשור לגיל (JAMA Ophthalmology)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורסם ב- JAMA Ophthalmologyהראה כי נוסחת ה-Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) של ויטמינים ומינרלים היא בטוחה ויעילה בטיפול בניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD) במשך 10 שנים. נראה כי החלפת בטא קרוטן בלוטאין וזאקסנטין מבטלת את הסיכון המוגבר לסרטן ריאות במעשנים ומעשנים לשעבר שנצפתה בנוסחה המקורית של AREDS תוך השגת עלייה ביעילות.

מחקר AREDS המקורי, שהחל בשנת 1996, היה הניסוי הגדול ביותר של תוספי תזונה שנערך אי פעם עבור ניוון מקולרי. החוקרים הגיעו למסקנה שהרכב הויטמינים (500 מ”ג ויטמין C, 400 יחידות בינלאומיות ויטמין E, 2 מ”ג נחושת, 80 מ”ג אבץ ו-15 מ”ג בטא קרוטן) עשוי להאט משמעותית את התקדמות AMD ממחלה בינונית עד מאוחרת. אך, בזמן שהחוקרים עבדו על ניסוי AREDS, מחקרים שפורסמו על בטא קרוטן למניעת סרטן ומחלות לב וכלי דם הראו שהוויטמין מגביר את הסיכון לסרטן במעשנים.

בניסוי החדש,AREDS2 , החוקרים החליפו את הבטא קרוטן ב-10 מ”ג לוטאין ו-2 מ”ג זאקסנטין. כמו בטא קרוטן, לוטאין וזאקסנטין הם נוגדי חמצון המסייעים בהגנה על הרשתית מפני נזקים הנגרמים מחשיפה לאור. במחקר שהחל ב-2006, החוקרים נתנו את הפורמולה עם בטא קרוטן רק למשתתפים שלא היו מעשנים או שהפסיקו לעשן במשך שנה אחת לפחות. בתום המחקר שנמשך 5 שנים, התברר כי לוטאין וזאקסנטין אינם מגבירים את הסיכון לסרטן ריאות, וכי הפורמולציה החדשה עשויה להפחית את הסיכון להתקדמות AMD בכ-25%. יחד עם זאת, למשתתפים שנטלו את הפורמולה עם בטא קרוטן היה סיכון כפול לסרטן ריאות, בייחוד בקרב מעשנים לשעבר. לאחר מכן הוצע לכל המשתתפים תכשיר AREDS2 שכלל לוטאין וזאקסנטין במקום בטא קרוטן. בנוסף, החוקרים אספו נתונים על 3882 מתוך 4203 המשתתפים המקוריים של AREDS2. בקרב אלו שלקחו במקור בטא קרוטן, השכיחות של סרטן ריאות הייתה 2.8% לעומת 1.5% בקרב אלו שלא נטלו בטא קרוטן (OR 1.82; CI 95%, 1.06-3.12). בקבוצה שהוקצתה במקור לקבל לוטאין וזאקסנטין, שיעור ההתקדמות ל-AMD מאוחר היה נמוך ב-20% מאשר בקבוצה שהוקצתה במקור לקבל בטא קרוטן (RR 0.80; CI 95%, 0.68-0.92).

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-JAMA Ophthalmology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה