היארעות סוכרת מסוג 2 בילדים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול (Clin Gastroenterol Hepatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology & Hepatology מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ילדים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול (Nonalcoholic Fatty Liver Disease, או NAFLD) מצויים בסיכון גבוה לסוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת מסוג 2 הינה בעיה הולכת וגדלה בקרב ילדים. ילדים עם NAFLD עלולים להיות בסיכון גבוה להתפתחות סוכרת מסוג 2; עם זאת, היארעות סוכרת מסוג 2 באוכלוסייה זו אינה ידועה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע את היארעות סוכרת מסוג 2 בילדים עם NAFLD ולזהות גורמי סיכון למחלה.

ילדים עם NAFLD ממאגר Nonalcoholic Steatohepatitis Clinical Research Network היו במעקב לאורך זמן. היארעות סוכרת מסוג 2 נקבעה על-בסיס היסטוריה קלינית ובדיקות מעבדה בצום.

מדגם המחקר כלל 892 ילדים עם NAFLD (גיל ממוצע של 12.8 שנים), אשר היו במעקב לאורך 3.8 שנים. היארעות סוכרת מסוג 2 עמדה על 3,000 מקרים חדשים ל-100,000 שנות-אדם בסיכון. בתחילת המחקר, 63 ילדים סבלו מסוכרת מסוג 2, ולאורך המעקב, 97 ילדים נוספים פיתחו סוכרת מסוג 2, כך ששיעורי ההימצאות עמדו על 16.8%.

שיעורי היארעות סוכרת מסוג 2 היו גבוהים יותר משמעותית בנשים לעומת גברים (יחס סיכון של 1.8, רווח בר-סמך 95% של 1.0-2.8) ונקשרו עם מדדי BMI Z-score גבוהים יותר (יחס סיכון של 1.8, רווח בר-סמך 95% של 1.0-3.0) וממצאים היסטולוגיים חמורים יותר בכבד, כולל דרגת סטיאטוזיס (יחס סיכון של 1.3, רווח בר-סמך 95% של 1.0-1.7) ושלב פיברוזיס (יחס סיכון של 1.3, רווח בר-סמך 95% של 1.0-1.5).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מעבר לגורמי הסיכון המוכרים לסוכרת מסוג 2, חומרת הממצאים ההיסטולוגיים בכבד בעת אבחנת NAFLD קשורה באופן בלתי-תלוי עם התפתחות סוכרת מסוג 2. הם קוראים לפתח גישות ממוקדמות למניעת סוכרת מסוג 2 בילדים עם NAFLD.

Clin Gastroenterol Hepatol. 2022 Jun 10

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה