הקשר בין מחלות ריאומטיות ו-COVID-19 עדיין אינו מובן היטב (Ann Rheum Dis)

קורונה

למרות הצטברות מהירה של עדויות בכל הנוגע לקשר בין COVID-19 ובין מחלות ריאומטיות ומחלות שריר-שלד, מסקירה שפורסמה לאחרונה עולה כי אין לבלבל בין כמות המחקרים בנושא ובין איכות העדויות.

המומחים מסבירים כי עד כה, אין עדויות מוצקות המאפשרות לקבוע מסקנות חד-משמעיות אודות השפעות COVID-19 בחולים עם מחלות ריאומטיות ומחלות שריר-שלד או אם הטיפול במחלות אלו עשוי להשפיע על היארעות הזיהום או תוצאות הזיהום הנגיפי.

בכל הנוגע לכמות העדויות, העליה אקספוננציאלי בפרסומים לאורך הזמן היא מאוד ברורה. בפרק זמן קצר יחסית, עד 24 ביוני השנה, זוהו 1,725 דיווחים ב-PubMed אודות משלב COVID-19 עם מחלות ריאומטיות ומחלות שריר-שלד ותרופות המשמות לטיפול במחלות אלו. בתחילת השנה, תועדו רק 135 פרסומים בנושא.

עם זאת, איכות העדויות הינה נושא אחר. מרבית הפרסומים (60%) הם מאמרי דעה או סקירות ממוקדות ורק חלק קטן מהמחקרים מהווים נתונים מקוריים בדמות דיווחי מקרים או סדרות מקרים (15%), מחקרי עוקבה תצפיתיים (10%), או מחקרים קליניים (פחות מ-1%).

ישנם מעט מאוד מחקרים שבחנו באופן ספציפי את נושא COVID-19 ומחלות ריאומטיות ומחלות שריר-שלד. החוקרים מציינים כי גם עם מקורות מהימנים מאוד, דוגמת סקירות שיטתיות או מטה-אנליזות, אשר ללא ספק צפויות להתפרסם בחודשים הקרובים, לא ניתן יהיה להתגבר לחלוטין על הסיכון להטיות במחקרים הפרטניים.

העדר העדויות גם מטיל ספק בהמלצות שפורסמו ע”י איגודים מקצועיים ומומחים כביכול. העליה המהירה במחקר בנושא COVID-19 מעודדת את המומחים, אך במקביל, קיים סיכון לעומס מידע או פרסומים מזויפים. כחוקרים וכקלינאים, על רופאים לנקוט משנה זהירות בפירוש תוצאות המחקרים.

Ann Rheum Dis. 2020 Aug 12

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה