שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אסתמה חמורה (Ann Thorac Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Thoracic Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אסתמה חמורה וכי קיים קשר משמעותי בין אסתמה חמורה ולא-מאוזנת ובין הסיכון לדום נשימה חסימתי בשינה בדרגה חמורה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אסתמה ודום נשימה חסימתי בשינה הן הפרעות נשימתיות חמורות העלולות לגרום הפרעות שינה. אין מידע רב אודות חוזק הקשר וההשפעה של דום נשימה חסימתי בשינה על חומרת אסתמה ואיזון המחלה. כעת ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אסתמה חמורה ולקבוע את חומרת הפרעת הנשימה בשינה תורמת לדרגת איזון אסתמה.

מדגם המחקר כלל מבוגרים עם אבחנה של אסתמה חמורה, אשר טופלו במרפאת ריאות לאורך 19 חודשים. כל החולים המתאימים עברו הערכה באמצעות מבחן ACT (Asthma Control Test) ושאלון BQ (Berlin Questionnaire). חולים עם סיכון גבוה לדום נשימה חסימתי בשינה הופנו להשלמת בדיקת שינה. החוקרים בחנו את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אסתמה חמורה והקשר בין חומרת הפרעת הנשימה בשינה ובין בקרת אסתמה.

מדגם המחקר כלל 312 מבוגרים על אסתמה (גיל ממוצע של 56.59 שנים, מדד מסת גוף של 40.3 ק”ג/מ2). שכיחות דום נשימה חסימתי בשינה בחולי אסתמה עם אסתמה חמורה עמדה על 32.4%.

מבין 138 חולי אסתמה מאוזנים היטב (מדד ACT של 20 ומעלה), 35 חולים היו בסיכון גבוה לדום נשימה חסימתי בשינה על-בסיס שאלון BQ וב-32 הייתה עדות לדום נשימה חסימתי בשינה (23%).

מבין 174 חולים עם אסתמה לא-מאוזנת, 80 חולים היו בסיכון גבוה לדום נשימה חסימתי בשינה וב-69 חולים הייתה עדות במעבדת שינה להפרעת הנשימה בשינה (39.65%). דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה חמורה זוהה ב-63.8% ו-9.4% מהחולים עם אסתמה לא-מאוזנת ואסתמה מאוזנת, בהתאמה (p=0.002).

ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין אסתמה חמורה ובין דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה חמורה וכי בקרוב לשליש מהחולים עם אסתמה חמורה יש עדות לדום נשימה חסימתי בשינה.

Ann Thorac Med. 2022 Apr-Jun;17(2):118-123.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה