שיעול תדיר מהווה סמן אפשרי לסיבוכים בחולים עם אסתמה או COPD (מתוך Respiratory Medicine)

 במאמר שפורסם בכתב העת Respiratory Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר NOVELTY, מהן עולה כי שיעול לעיתים קרובות מהווה סמן חשוב לסיבוכים בחולים עם אסתמה או מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD).

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעול כרוני וייצור כיח הם המאפיינים המרכזיים של COPD, אך לא ידוע רבות על המאפיינים של חולי אסתמה עם תסמינים אלו. במסגרת מחקר NOVELTY, מחקר פרוספקטיבי, תצפיתי, שכלל 7,125 חולים מ-18 מדינות עם אבחנה או חשד לאסתמה ו/או COPD. שיעור יצרני תדיר הוגדר כשיעול וייצור כיח מספר ימים בשבוע במהלך שלושת החודשים האחרונים.

 החוקרים בחנו את הקשר בין מאפייני המחלה בבסיס ובין התלקחויות לאורך שנה אחת.

 כ-53% מהחולים אובחנו עם אסתמה, 12.4% סבלו מאסתמה ו-COPD, 34.9% אובחנו עם COPD ו-31.3% דיווחו על שיעול יצרני תדיר.

 שיעול יצרני תדיר היה הנפוץ ביותר בקרב חולים עם אסתמה ו-COPD (38.8%) ובקרב חולים עם COPD בלבד (38.1%), בהשוואה לחולים עם אסתמה בלבד (25%). שיעול יצרני תדיר עלה עם עליה בחומרת המחלה לפי הערכת הרופא וכן בקרב מעשנים בהוה ומעשנים בעבר או אלו שלא עישנו מעולם.

 בחולים עם שיעול יצרני תדיר, דיווח עצמי על החמרת תסמינים היה נפוץ יותר בהשוואה לחולים ללא שיעול.

 הן מדד FEV1 נמוך לאחר מרחיבי סמפונות (יחס סיכויים של 1.14 לכל ירידה של 10%; רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.16) וחשיפה למזהמים בבית/בעבודה (יחס סיכויים של 1.5, רווח בר-סמך 95% של 1.33-1.69) נקשרו עם שיעול יצרני תדיר בקרב חולים עם אסתמה ו/או COPD.

 בחולים עם שיעול יצרני תדיר בתחילת המחקר תועד סיכוי גדול יותר להתלקחות אחת ומעלה בשנה הקרובה, כולל התלקחות שהובילה לאשפוז והתלקחות שדרשה טיפול פומי בקורטיקוסטרואידים (יחס סיכויים של 1.71, רווח בר-סמך 95% של 1.52-1.93).

 החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את ההבדלים בפתולוגיה בבסיס שיעול יצרני תדיר ובפיתוח טיפולים ממוקדים לשיפור תוצאות החולים בהתאם למאפייני המחלה שלהם.

 Respiratory Medicine 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה