היעילות של דופיקסנט בטיפול באסתמה חמורה ותלויה בסטרואידים (J Allergy Clin Immunol Pract)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology: In Practice מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם אסתמה חמורה ותלויה בטיפול פומי בסטרואידים תחת טיפול במינונים נמוכים או גבוהים של סטרואידים פומיים, מתן Dupilumab (דופיקסנט) הפחית משמעותית את מינון הטיפול הפומי בסטרואידים והוביל לעליה בסיכוי להפסקת הטיפול הפומי בסטרואידים לצד הפחתת הסיכון להתלקחויות ושיפור תפקוד ריאתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דופיקסנט, נוגדן חד-שבטי הומאני המכוון כנגד IL-4/13, הפחית במחקר VENTURE את מינון הטיפול הפומי בסטרואידים והביא לשיפור התוצאות בחולים עם אסתמה חמורה התלויים בטיפול פומי בסטרואידים. היעילות של דופיקסנט בחולים עם נטל מחלה משתנה, כפי שנקבע לפי מינון טיפול פומי בסטרואידים, לא נבחן בעבר.

החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק של מחקר VENTURE להערכת יעילות דופיקסנט בתתי-קבוצות שונות, שהוגדרו לפי מינון הטיפול הפומי בסטרואידים.

התוצאים שנבחנו במחקר כללו את מינון הטיפול הפומי בסטרואידים, שיעור החולים שלא נדרשו עוד לטיפול פומי בסטרואידים לאחר 24 שבועות, שיעור ההתלקחויות החמורות בכל שנה והשינוי בממוצע הריבועים הפחותים במדדי FEV1 לפני ואחרי מתן מרחיבי סמפונות מתחילת המחקר עד לאחר 24 שבועות, תוך סיווג החולים לפי מינון הטיפול הפומי בסטרואידים (פחות מ-10 מ”ג/יום או 10 מ”ג/יום ומעלה).

הטיפול בדופיקסנט הפחית את המינון היומי של סטרואידים פומיים לאחר 24 שבועות, הן באלו שקיבלו מינון נמוך או גבוה של סטרואידים. מבין החולים תחת טיפול התחלתי בסטרואידים פומיים במינון נמוך, 72% מהמטופלים בדופיקסנט ו-42% מאלו בזרוע הפלסבו הפסיקו את הטיפול הפומי בסטרואידים. מבין החולים תחת טיפול פומי בסטרואידים במינון גבוה, 37% מהמטופלים בדופיקסנט ו-23% מאלו בזרוע הפלסבו הפסיקו את הטיפול בסטרואידים לאחר 24 שבועות.

הטיפול בדופיקסנט הפחית משמעותית את שיעור ההתלקחויות השנתי בהיקף של 71% ו-48%, בהתאמה.

לאחר 24 שבועות, הטיפול בדופיקסנט שיפר את מדד FEV1 פני ואחרי מרחיבי סמפונות בחולים תחת טיפול התחלתי במינון גבוה או נמוך של סטרואידים פומיים.

המטופלים בדופיקסנט עם מינון סטרואידים פומי התחלתי נמוך מ-10 מ”ג ביום, 72% הפסיקו את הטיפול, כמו גם 37% מאלו שטופלו בדופיקסנט וקיבלו מינון סטרואידים התחלתי נמוך מ-10 מ”

ממצאי המחקר תומכים ביעילות הטיפול בדופיקסנט בחולים עם אסתמה חמורה התלויים בטיפול פומי בסטרואידים, כאשר הטיפול בנוגדן החד-שבטי לווה בהפחתה משמעותית של מינון הטיפול הפומי בסטרואידים או הפסקת הטיפול כליל, לצד הפחתת הסיכון להתלקחויות ושיפור התפקוד הריאתי.

 

J Allergy Clin Immunol Pract. 2022 Jul;10(7):1835-1843

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה