אבחנה של COVID-19 מלווה בסיכון מוגבר להופעה חדשה של פרפור פרוזדורים בחולים מאושפזים (Sci Rep)

במאמר שפורסם בכתב העת Scientific Reports מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אבחנה של COVID-19 מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות פרפור פרוזדורים בחולים מאושפזים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי COVID-19 מלווה בסיכון מוגבר למגוון תסמינים חוץ-ריאתיים. מעורבות שריר הלב תוארה בחלק ממקרי ההדבקה בנגיף ועלולה להוביל לעליה בתחלואה ותמותה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין COVID-19 ובין פרפור או רפרוף פרוזדורים בחולים מאושפזים.

המחקר הרטרוספקטיבי התבסס על רשומות רפואיות ממוחשבות לזיהוי חולים עם COVID-19 ולאסוף נתונים אודות מחלות הרקע שלהם. כל המבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה שאושפזו והשלימו בדיקת PCR לנגיף הקורונה עברו סקירה להתאמה למחקר, כמו גם חולים ממדגם שקדם לפרוץ המגפה.  החוקרים התאימו בין החולים על-בסיס גורמי סיכון נפוצים לפרפור פרוזדורים ולאחר מכן השלימו ניתוח סטטיסטי להערכת הסיכוי לפרפור או רפרוף פרוזדורים.

מבין 78,725 חולים מתאימים למחקר, 11,004 מטופלים שליליים לנגיף הקורונה הותאמו ל-3,090 חולים חיוביים לזיהום הנגיפי ו-5,005 חולים שטופלו לפני פרוץ המגפה הותאמו ל-2,283 חולים חיוביים לזיהום הנגיפי.

לאחר תקנון למשתנים דמוגרפיים ומחלות רקע, בחולים חיוביים ל-COVID-19 תועד סיכון גבוה ב-19% להתפתחות פרפור פרוזדורים (יחס סיכויים של 1.19, רווח בר-סמך 95% של 1.00-1.41), בהשוואה לחולים שליליים לזיהום הנגיפי וסיכון גבוה ב-57% להתפתחות פרפור פרוזדורים בהשוואה לחולים שטופלו לפני פרוץ המגפה (יחס סיכויים של 1.57, רווח בר-סמך 95% של 1.23-2.00).

ממצאי המחקר מצביעים על הסיכון המוגבר לפרפור פרוזדורים ומדגישים את חשיבות שיפור בדיקות סקר וטיפול בסיבוכי הזיהום הנגיפי. החוקרים מסכמים וכותבים כי על-רקע שיעורי ההדבקה הגבוהים בנגיף הקורונה ברחבי העולם, פרפור פרוזדורים עשוי להוות גורם משמעותי לתחלואה ותמותה ואבחנה וטיפול מתאימים בהפרעת הקצב חשובים להפחתת נטל התחלואה.

 

Sci Rep. 2022 Jul 14

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה