האם לידה בניתוח קיסרי מעלה את הסיכון להתפתחות אטופיק דרמטיטיס בצאצא? (מתוך כנס ה-EAACI)

ניתוח קיסרי לידה

לידה בניתוח קיסרי מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות אטופיק דרמטיטיס עד גיל 3 שנים, בפרט בקרב תינוקות עם אקזמה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-European Academy of Allergy and Clinical Immunology.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעבר לידה בניתוח קיסרי נקשרה עם התפתחות מחלות אלרגיות בצאצא, אך הסיכון להתפתחות אטופיק דרמטיטיס אינו מובן היטב עם תוצאות סותרת במחקרים קודמים.

 

מחקר PreventADALL (Preventing Atopic Dermatitis and Allergies) הינו מחקר אקראי ומבוקר שכלל 2,129 זוגות אם-ילד בנורבגיה ושבדיה. מדגם המחקר כלל 1,127 בנים (52.9%), גיל ההיריון בלידה היה 40 שבועות ומשקל הלידה עמד על 3.58 ק”ג, בממוצע. כמו כן, 386 אימהות ו-204 אבות דיווחו על אטופיק דרמטיטיס.

 

הילדים במחקר נולדו בלידה נרתיקית, עם לידה מסורתית (81.3%) או לידת מים (4%), והיתר נולדו לאחר ניתוח קיסרי (14.7%), כולל ניתוח אלקטיבי (6.3%) ודחוף (8.5%).

 

מהנתונים עולה כי 531 (24.9%) מהילדים אובחנו עם אטופיק דרמטיטיס עד גיל 3 שנים. הופעה מוקדמת של אטופיק דרמטיטיס, אשר הוגדרה כאקזמה בגיל 3 חודשים עם אבחנה של אטופיק דרמטיטיס עד גיל 3 שנים, תועדה ב-156 מקרים (7.3%). אטופיק דרמטיטיס ממושכת, אשר הוגדרה כאקזמה במהלך השנה הראשונה לחים ובגיל 3 שנים עם אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בגיל 3 שנים, תועדה ב-153 מהילדים (7.2%).

 

החוקרים מדווחים כי לידה לאחר ניתוח קיסרי לוותה בסיכון מוגבר לאטופיק דרמטיטיס עד גיל 3 שנים (יחס סיכויים מתוקן של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.74) ולהופעה מוקדמת של אטופיק דרמטיטיס (יחס סיכויים מתוקן של 1.63, רווח בר-סמך 95% של 1.06-2.48) בהשוואה ללידה נרתיקית.

 

ממצאי המחקר היו בלתי-תלויים בהיסטוריה של אטופיק דרמטיטיס בהורים או בסטטוס מוטציית FLG בצאצא.

 

בקרב תינוקות שנולדו לאחר ניתוח קיסרי דחוף תועד הסיכון הגבוה ביותר להופעה מוקדמת של אטופיק דרמטיטיס (יחס סיכויים מתוקן של 1.83, רווח בר-סמך 95% של 1.09-3.07*. עם זאת, לא תועד קשר מובהק סטטיסטית בין שיטת הלידה ובין אטופיק דרמטיטיס ממושכת.

 

החוקרים מסכמים וכותבים כי לידה לאחר ניתוח קיסרי מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות אטופיק דרמטיטיס בצאצאים.

 

מתוך כנס ה-EAACI

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה