התלקחויות אסתמה מלוות בהידרדרות בתפקוד הריאתי (Thorax)

 במאמר שפורסם בכתב העת Thorax מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התלקחויות אסתמה מלווה בהידרדרות מואצת של התפקוד הריאתי, כאשר מגמה זו נפוצה יותר בחולים צעירים יותר, אך נכונה גם לחולים מבוגרים.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הידרדרות תפקוד ריאתי בחולים עם אסתמה תורמת לפרוגנוזה גרועה יותר בחולים אלו. התלקחויות אסתמה עשויות לתרום להידרדרות זו, אך אין עדויות בנושא.

 החוקרים השלימו מחקר עוקבה שכלל מגוון רחב של חולי אסתמה ממאגר Optimum Patient Care Research Database והתמקדו בחולי אסתמה עם לפחות שלוש בדיקות להערכת תפקודי ריאותי לאחר גיל 18 שנים. מודלים סטטיסטיים שימשו להערכת הקשר בין שיעור ההתלקחויות השנתי הממוצע ובין דפוסי התפקוד הריאתי.

 מדגם המחקר כלל 109,182 חולים אשר היו במעקב לאורך 5 עד 50 שנים, מהם 75,280 חולים עם נתונים זמינים.

 מהניתוח הסטטיסטי עולה כי כל התלקחות לוותה בירידה נוספת של 1.34- ליטר בשיא זרימה בנשיפה (Peak Expiratory Flow, או PEF) בכל שנה (רווח בר-סמך 95% של 1.23- עד 1.50-). בחולים בגילאי 18-24 שנים עם למעלה משתי התלקחויות שנתיות, בממוצע, תועדה ירידה נוספת של 5.95 ליטר/דקה במדד PEF בשנה (רווח בר-סמך 95% של 8.63- עד 3.28-) בהשוואה לאלו ללא התלקחויות אסתמה בשנה.  הבדלים אלו בקצב ההידרדרות בתפקוד הריאתי בין הקבוצות הפכו קטנים יותר עם עליה בגיל החולים בתחילת הדרך. הממצאים היו דומים כאשר התפקוד הריאתי נבחן לפי מדד FEV1 (Forced Expiratory Volume in 1 second).

 החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי התלקחויות אסתמה מלוות בהידרדרות מואצת של התפקוד הריאתי וכי התערבויות מוקדמות יותר בחולי אסתמה צעירים עשויות לסייע במניעת הידרדרות תפקוד ריאתי.

 

Thorax. 2022 Aug 3

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה