מחקר חדש מציג: סוכרת מסוג 2 בילדים מביאה לסיבוכים מהירים בכלי הדם/סקירת אורח מאת פרופ’ משה קרפ (*)

מאמר שפורסם בחודש מאי בירחון Diabetes Care (1)   מצביע על העובדה כי בקרב ילדים עם סוכרת מסוג 2 מתפתחים סיבוכים במהירות רבה יותר מאשר אצל מבוגרים, ועלולים להופיע כבר בגיל צעיר יחסית. הסיבוכים המתוארים הם בעיקרם מחלות כליה ומחלות לב.

המחקר המדובר כלל 700 ילדים עם סוכרת מסוג 2 אשר חלו בסוכרת בגילאים 10-17, ואשר משך המחלה אצלם נמשך מעל 8 חודשים מתחילת המעקב המחקרי. כל הילדים במחקר סבלו מעודף משקל, עם נתוני BMI מעל האחוזון ה-85. הנבדקים חולקו אקראית לקבוצות, עברו הדרכה תזונתית ולאחר מכן קיבלו שלושה סוגי טיפול: קבוצה אחת טופלה במטפורמין (גלוקופאג’), קבוצה שנייה טופלה באמצעות הדרכה אינטנסיבית לשינוי אורח החיים ובמטפורמין, והקבוצה השלישית טופלה במטפורמין ובתרופת האבנדיה, שנמצאה בעבר כיעילה להפחתת התנגודת לאינסולין בקרב הסובלים מהשמנה, אך הוצאה משימוש בגלל תופעות לוואי (כיום משתמשים בתחליפים שלה).

כבר בתחילת המעקב, ל-12% מהילדים הנבדקים היה לחץ דם מוגבר, ו-4 שנים לאחר מכן ל-34% מהנבדקים היה לחץ דם גבוה. חישוב הסיכון למחלת לב היה בולט יותר אצל הבנים ששקלו משקל רב יותר. נוסף על כך, סימנים ראשונים של נזק כלייתי, הנבדק ע”י הפרשת חלבון בשתן, נראו בתוצאות שעלו מ-6.3% ל-17%.

תוצאות המחקר מעידות כי הרס תאי הלבלב בילדים עם סוכרת מסוג 2 הינו מהיר יותר מאשר אצל מבוגרים הסובלים מאותה המחלה. מטפורמין ואבנדיה שיפרו את פעילות תאי הלבלב במהלך ששת החודשים הראשונים לטיפול, אך אצל החולים שקיבלו רק מטפורמין.
אצלם אף זוהתה ירידה ברגישות תאי הלבלב עוד יותר. לעומת זאת, ידוע כי מבוגרים מגיבים יפה לטיפול במטפורמין, ואותם ילדים בעלי לחץ דם גבוה לא הגיבו לטיפול התרופתי בצורה חיובית ונזקקו לקבל טיפול באינסולין מהר הרבה יותר.

לאורך שלוש שנות המעקב עלה הצורך להשתמש בתרופות להורדת הכולסטרול הרע (LDL )
מ-4.5% ל-10.7%, מה שמעיד כי טיפול תזונתי בלבד השפיע בצורה פחותה בלבד.

התפתחות סיבוכים בעיניים (רטינופתיה) הופיעה בשיעור דומה לזה שאצל מבוגרים עם סוכרת, כך שכעבור 5 שנים נמצאה רטינופתיה בקרב 13.7% מהנבדקים.

חשוב לציין כי ההתפתחות המהירה למדי של הסיבוכים הפתיעה גם את החוקרים עצמם, שהניחו כי תהליכי ההתבגרות המלווים בשינויים הורמונאליים מהווים את אחד הגורמים המביאים לתנגודת אינסולין, להתפתחות הסוכרת ולסיבוכיה.

ממצאים ומסקנות אלו מלמדים אותנו כי מניעת השמנת יתר בגיל הילדות הינה הכרחית ביותר למניעת סוכרת מסוג 2, ולפיכך הדבר דורש חינוך נכון מצד ההורים ובני המשפחה האחרים.

אנו עדים למספר צעדים חיוביים הקשורים בחינוך נכון לתזונה בריאה שכבר נעשים בימים אלו, אך שלטונות הבריאות בישראל חייבים להמשיך ולתת את הדעת על כך, על מנת שלא ניתקל בצעירים בני 20 הסובלים ממחלות לב, מחלות כליה ובעיות בעיניים כתוצאה מהתפתחותה של סוכרת מסוג 2 בעת היותם ילדים.

1.  Diabetes Care June 2013 vol. 36 no. 6 1735-1741

(*) הכותב הוא אנדוקרינולוג מומחה לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת, והיועץ הרפואי של האגודה לסוכרת נעורים בישראל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה